Ambitne kino dla młodego widza

Ambitne kino dla młodego widza

Jak przenieść filmy dla młodej widowni na wyższy poziom? Jak zachować balans między wartością artystyczną a oczekiwaniami rynku? Jak połączyć walor edukacyjny, kreatywność i unikatowość z sukcesem komercyjnym?

W spotkaniu poświęconemu kształtowaniu produkcji między art-housem a nurtem komercyjnym z cyklu „Zbliżenie na… kino młodzieżowe” wzięli udział światowej sławy eksperci, którzy na co dzień zajmują się produkcją, a także sprzedażą filmów skierowanych do najmłodszych widzów.

Leontine Petit z firmy Lemming Films to wielokrotnie nagradzana producentka, pracowała m.in. z Yorgosem Lanthimosem („Lobster”), Lucrecią Martel („Zama”) oraz Burhanem Qurbanim („Berlin Alexanderplatz”). W ostatnich latach coraz bardziej zaczęła się jednak poświęcać produkcji filmów dla dzieci.

– To niezwykłe doświadczenie, kiedy jednego dnia prowadzisz rozmowy na temat nowego filmu Amata Escalante, a następnego skupiasz całą uwagę na projekcie skierowanym do dzieci. Uważam, że oba kierunki mogą obok siebie istnieć i są dzisiaj tak samo potrzebne. Ten drugi jest o tyle szczególny, że kino dla dzieci kształtuje i wychowuje przyszłe pokolenia widzów – tłumaczyła Petit.

W spotkaniu wziął udział również Moritz Hemminger z ARRI Media International, specjalista ds. sprzedaży. Według niego coraz większą rolę na rynku odgrywają filmy, które odbiegają od stereotypowego postrzegania produkcji dla najmłodszych.

– To jasne, że wciąż najlepiej sprzedają się duże komercyjne produkcje, szczególnie Disneya, które pokazują gładką i nieskazitelną wizję świata. Ale nie zapominajmy, że na rynku jest wiele filmów, które starają się powiedzieć najmłodszym widzom coś więcej. Choćby to, że nasze życie jest skomplikowane, złożone, a niekiedy bardzo trudne. Nie chodzi o to, by katować dzieci obrazami ciężkimi, dołującym, bo w tych filmach zawsze jest miejsce na światło i nadzieję. Warto jednak, żeby dzieci wyciągnęły z seansu pewną życiową lekcję i miały świadomość tego, co je otacza – podkreślał Hemminger.

Jednym z głównych tematów spotkania była sprawa pozyskiwania funduszy na produkcję filmów dla dzieci, a następnie ich sprzedaż na poszczególne rynki europejskie.

W Polsce produkcję tytułów dla młodego widza wspiera Polski Instytut Sztuki Filmowej, który cztery lata temu powołał do życia komisję ekspercką i wydzielił specjalną alokację na tego typu projekty.

Zapis całego spotkania można znaleźć na kanale YouTube FPFF Gdynia.

(md)