AKADEMIA NOWYCH TECHNOLOGII FILMOWYCH PKO BANKU POLSKIEGO

20 - 21 września | 10:00 - 17:00
AKADEMIA NOWYCH TECHNOLOGII FILMOWYCH PKO BANKU POLSKIEGO

Dwudniowa prezentacja aktualnych trendów w branży filmowej i możliwości technologicznych polskich studiów filmowych. Story Code Warsaw zaprezentuje osiągnięcia wirtualnej rzeczywistości i wideo 360 stopni. Platige Image pokaże, jak nowoczesne technologie pomagają w tworzeniu efektów wizualnych oraz przedstawi autorską koncepcję Platige 3D Live Theater. Di-Factory opowie o możliwościach korekcji barwnej filmu fabularnego. New Born opowie, jak funkcjonuje green screen oraz wyświetli film Wola 1935 3D. Capital24.tv natomiast skupi się na najnowszych zjawiskach, które wpływają i będą wpływać na kino, a Pricewaterhousecoopers po raz pierwszy przedstawi raport „Global entertainment & media outlook 2017-2021” poświęcony m.in. branży filmowej.

Wstęp BEZPŁATNY, jednak konieczna jest rezerwacja miejsc poprzez akredytację, karnet lub pobranie wejściówki w kasach Gdyńskiego Centrum Filmowego, Multikina i Teatru Muzycznego.

Polskie kino rozwija się z roku na rok. Obok debiutujących twórców i premierowych filmów pojawiają się też technologie, które umożliwiają bardziej nowatorskie tworzenie obrazu. Dzięki innowacjom film polski dorównuje światowej branży w zakresie sprzętu, oprogramowania i rozwiązań w procesie kreacji.

Scena Kameralna Teatru Muzycznego, 20 września, godzina 10.00-17.00
Multikino, 21 września, godzina 10.00-17.00

PROGRAM AKADEMII NOWYCH TECHNOLOGII PKO BANKU POLSKIEGO 

Środa, 20 września, Scena Kameralna, Teatr Muzyczny, wejście od ulicy Danuty Baduszkowej

10.00-12.00, Capital24: Trendy, które zmieniają kino

15.00-17.00, StoryCode WAW on Tour – Kino 360

Czwartek, 21 września, Multikino, Sala 8, ul. Jerzego Waszyngtona 21

10.00-12.00, Platige Image: Efekty wizualne w przemyśle filmowym i koncepcja Platige 3D Live Theater

12.30-14.30, DI Factory: Nowe trendy w korekcji barwnej filmu fabularnego

15.00-16.30, Orka Film: Efekty specjalne w filmach zakwalifikowanych do Konkursu Głównego

17.00-18.30, pokaz filmu „Bracia Lumiere” reż. Thierry Fremaux


STORYCODE WAW ON TOUR – KINO 360

Kino 360 i wirtualna rzeczywistość od kilku lat wzbudzają olbrzymie zainteresowanie zarówno wśród odbiorców jak i twórców. W tym roku po raz pierwszy w historii doświadczenie VR przygotowane przez znakomitych twórców filmowych: reżysera Alejandro G. Iñárritu oraz autora obrazu filmowego Emmanuela Lubezkiego zostało pokazane w programie festiwalu filmowego w Cannes. Od niedawna festiwale filmowe m.in. w Berlinie i Wenecji organizują specjalne sesje warsztatowe dla twórców VR i wideo 360. Kino 360 stopni jest dopiero na początku swojej drogi.

Zarówno twórcy, jak i widzowie muszą się jeszcze dużo nauczyć. Wychodząc temu naprzeciw, w ramach Akademii Nowych Technologii Filmowych PKO Banku Polskiego na Festiwalu w Gdyni zaplanowano spotkanie dotyczące kina 360 stopni i gatunku Cintmetic VR. Jego uczestnicy będą mogli zapoznać się z historią i przyszłością opowiadania, dowiedzieć się „Ile kamer jest potrzebnych do realizacji wideo 360?”, a także poznać doświadczenia producenta pierwszego w Europie i jednego z pierwszych na świecie seriali realizowanych w technologii wideo 360 stopni. Po prezentacjach odbędzie się dyskusja o przyszłości tego nowego, emocjonującego sposobu opowiadania historii.

StoryCode to międzynarodowa społeczność, skupiająca twórców z różnych dziedzin poszukujących nowoczesnych form narracji. Do udziału zaprasza autorów posługujących się zarówno słowem pisanym i mówionym, filmowców, projektantów i programistów. Intereseuje się opowiadaniem historii z wykorzystaniem wielu platform i narzędzi (transmedia, cross-media), interakcja i partycypacja. Spotkania są poświęcone zarówno nowym formom dokumentalnym (dokument interaktywny, dokument uczestniczący), jak i fabularnym (interaktywny film, narracja w grach, immersive theatre, Alternate Reality Games).

Program
Marcin Marczyk – Wstęp do kina 360
Jacek Nagłowski – Ile kamer jest potrzebnych do realizacji wideo 360?
Marcin Łunkiewicz – Produkcja filmowa w technologii wideo 360 i Cinematic VR z perspektywy producenta

Panel dyskusyjny
Goście: Jacek Nagłowski (Centrala, inicjator Cinematic VR), Marcin Łunkiewicz (Zielony Pomidor), Marcin Łunkiewicz, Jacek Nagłowski, Marcin Marczyk

Platige Image

Wielokrotnie nagradzane studio filmowe, produkcyjne i animacyjne, które w ciągu 20 lat istnienia zostało uhonorowane najważniejszymi wyróżnieniami branżowymi, w tym nagrodami SIGGRAPH, BAFTA i nominacjami do Oskarów, Złotych Lwów, Złotej Palmy oraz VES. Tworzy silne wizualnie i zaawansowane technologicznie projekty dla świata reklamy, filmu, telewizji, sztuki, edukacji i gier komputerowych. Wizytówką Platige Image jest kreatywność, najwyższa jakość usług oraz niekonwencjonalne podejście do realizowanych projektów. Zespół Platige Image to ponad 250 artystów o wieloletnim doświadczeniu w zakresie animacji i efektów specjalnych: reżyserów, art directorów, grafików i producentów. Ich pasją jest budowanie angażującej narracji przy wykorzystaniu najnowszych technologii animacyjnych. Zespół Platige Image podczas 42. FPFF opowie o wykorzystaniu nowoczesnych technologii, poprzez serię prezentacji:

Wykorzystanie nowoczesnych technologii do tworzenia efektów wizualnych w przemyśle filmowym

Tomasz Suwalski (Lead Compositing Artist) i Elżbieta Trosinska (VFX Producer) omówią podstawowe jak i bardziej zaawansowane technologie służące do realizacji efektów wizualnych; miedzy innymi na przykładach filmów „Legendy Polskie: Smok, Twardowski, Baba Jaga, Bazyliszek”, „Córki Dancingu” czy „Hiszpanka”.

Wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań kreatywnych dla narracji w utworze

Tomasz Suwalski (Lead Compositing Artist) opowie o przykładowych projektach, w których łączą się różne kreatywne rozwiązania służące do wzmocnienia lub innego sposobu przedstawienia utworu.

Prezentacja będzie bazowała na takich obrazach jak Bitwa pod Grunwaldem 3D, pierwszej na świecie rekonstrukcji dzieła malarskiego w technice stereoskopowe i Miasto Ruin, pierwszej na świecie cyfrowej rekonstrukcji miasta zniszczonego podczas II Wojny Światowej, Ambition, projektu, który łączy świat scince fiction z naukową rzeczywistością, z naukowymi faktami aby przedstawić cele misji realizowanej przez Europejską Agnecje Kosmiczną.

Autorska koncepcja Platige 3D Live Theater

Rafał Sadowy i Kamil Pohl przedstawią koncepcję 3D Live Theater, której rozwojem zajmuje się wyspecjalizowany dział Platige Entertainment. Zrodziła się ona podczas współpracy z Januszem Józefowiczem nad musicalami Polita (Moskwa) i Romeo i Julia (Sankt Petersburg) a następnie została rozwinięta przy produkcji Sky (Amsterdam) oraz Piotrusia Pana (Gdynia). Koncepcja 3D Live Theater dzięki wykorzystaniu stereoskopii pozwala reżyserowi tworzyć angażujące światy i kreować praktycznie każdą scenografię. Jest to jeden z atrakcyjnych kierunków rozwoju teatru, lub jedno z narzędzi do wykorzystania w przedstawieniu.

Podczas prezentacji omówione zostaną sposoby wykorzystywania technologii 3D do tworzenia scenografii wykorzystywanej przy spektaklach muzycznych i teatralnych.


DI Factory

Firma o wieloletnim doświadczeniu i z sukcesami zespołu w zakresie cyfrowej obróbki obrazu do filmów fabularnych. Gwarantuje najwyższe standardy pracy na wszystkich etapach procesu postprodukcji: od obsługi plików na planie zdjęciowym (usługa DI Set) i koordynacji postprodukcji, przez proces digital intermediate, zaawansowaną korekcję barwną, montaż, przygotowanie VFX, mastering do TV i kina cyfrowego (DCP) aż po archiwizację.

Na swoim koncie ma postprodukcję (digital intermediate) ponad 70 tytułów polskich i międzynarodowych m.in. nagrodzony Oscarem film Ida, ale też wielu obrazów które w tym roku znalazły się tegorocznym w Konkursie Głównym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. DI Factory specjalizuje się także w rekonstrukcji cyfrowej (razem z partnerską firmą reKINO). Posiada doświadczenie pracy rekonstrukcyjnej przy ponad 50 tytułach, wśród których znajdują się dzieła takich polskich reżyserów, jak: Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieślowski, Roman Polański, Wojciech Jerzy Has, a także animacje i filmy dokumentalne.

Nowe trendy w korekcji barwnej filmu fabularnego

Prezentacja przygotowana przez firmę DI Factory, lidera na rynku postprodukcji obrazu filmowego. Omawiać będzie najnowsze oraz najbardziej prestiżowe projekty fabularne z portfolio DI Factory pod kątem ich różnorodności barwowej. Prezentacja przybliży temat bogactwa palet barwnych używanych w światowej postprodukcji. Zostanie również przedstawione zagadnienie wpływu sensorów różnych kamer na korekcję barwną. Warsztaty poprowadzą: Michał Herman (kolorysta), Kamil Rutkowski (CTO) oraz Jędrzej Sabliński (CEO).


Orka Studio

Jedna z najbardziej znanych i renomowanych firm postprodukcyjnych w Polsce z prawie dwudziestoletnią produkcją komercyjną i filmową. Stworzyli tysiące reklam, 82 filmy, 68 cech i 10 dokumentów oraz niezliczone projekty animacyjne. Orka obsługuje wszystkie aspekty procesu produkcyjnego, a ich obrazy i postprodukcja dźwiękowa zostały nagrodzone na wielu prestiżowych festiwalach polskich i międzynarodowych.

Studio Produkcyjne Orka, jak co roku, przygotowało prezentację na temat swoich ostatnich realizacji. Na przykładzie kina science-fiction (Człowiek z magicznym pudełkiem) i klasycznego kryminału (Amok) omówione zostaną efekty specjalne, które wzbogaciły i wzmocniły stronę wizualną i treść filmów. Z jednej strony pozwoliły na zwiększenie realizmu świata przedstawionego, z drugiej, na zwiększenie dystansu między kinem a rzeczywistością, pozostając za każdym razem niezwykle istotnym, lecz nie dominującym elementem filmu.

Kiedy efekty pomagają filmom? Czy w całości muszą powstawać w postprodukcji? Dlaczego ich wykonanie wymaga tak dużych nakładów czasu i pracy? Te i inne zagadnienia związane z VFX zostaną omówione przez specjalistów z Orki. Podczas prezentacji głos zabiorą również twórcy omawianych filmów, Bodo Kox oraz Katarzyna Adamik.


Trendy, które zmieniają kino

Capital24.tv zorganizuje serię prezentacji na temat najnowszych trendów w polskim kinie w blokach tematycznych, po których nastąpi dyskusja z publicznością.

Michał Kreczmar przedstawi raport firmy doradczej PwC „Global entertainment & media outlook 2017-2021”, kompleksowo omawiający trendy i prognozy dla branży mediów i rozrywki

Paweł Ruszlewski z Senfino Labs, eksplorującego nowe rozwiązania, opowie o immersyjnych technologiach rozrywkowych Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality, a także storytellingu i interakcjach w VR i MR

Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsunga opowie o pojawianiu się filmów w technologii VR i obrazach 360, a także o tym jak wpływają one na sposób odbioru multimediów.

W dyskusji pojawią się także wątki dotyczące bezpieczeństwa danych i zabezpieczeń producentów filmowych przed hakerami oraz wykorzystania filmów w grach.

pko-02 (2).jpg

2StoryCode.jpg

PI.jpg

DIF logo_CMYK - color_on_white_EXAMPLE.jpg

capital24.png

Orka_logo_psdtransparent.jpg