50. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych

50. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych

Gdynia 22-27.09.2025

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

reż.

Eugen (Jenö) Illés

1918, 1 godz. 25 min

Mania, pracownica fabryki papierosów, ma reklamować nową markę. W pracowni malarza Alexa, autora plakatu reklamowego, poznaje młodego kompozytora Hansa van der Hofa. Zakochuje się w nim z wzajemnością, stając się jego muzą i inspirując do napisania opery. Niestety, piękna kobieta wpada też w oko Morelliemu, wpływowemu mecenasowi sztuki.

Jeden z filmów otwierających niemiecki rozdział kariery Poli Negri, której ekspresyjna kreacja – z obowiązkowym motywem tańca – to główny atut tej melodramatycznej opowieści o miłości i poświęceniu. Aż do roku 2006 uchodził za bezpowrotnie utracony – wtedy Filmoteka Narodowa kupiła kopię nitro od czeskiego kolekcjonera. Film w 2011 roku poddano kompleksowej restauracji cyfrowej w rozdzielczości 4K.

Bohaterką tegorocznego cyklu Skarby Kina Przedwojennego jest Pola Negri (właściwie Apolonia Chałupiec, 1897–1987) – pierwsza gwiazda polskiego kina i (wciąż) jedyna Polka, której w Hollywood spełnił się american dream, aktorka na stałe wpisana w historię europejskiego i światowego kina. Ekranowy wamp, kreatorka trendów w modzie i (współ)twórczyni własnej legendy.

Prezentowane w cyklu filmy pochodzą z pierwszego okresu kariery Poli Negri, niespełnionej ze względów zdrowotnych baletnicy i dobrze zapowiadającej się aktorki dramatycznej, którą dla kina odkrył właściciel wytwórni Sfinks – Aleksander Hertz. On też w dziewięciu wspólnie zrealizowanych filmach wykreował ją na pierwszą polską gwiazdę, wcielającą się w rolę femme fatale, rujnującej życie zakochanych w niej mężczyzn. Spośród nich tylko pokazywana w ramach cyklu Bestia ze stanowiącą jej znak rozpoznawczy sceną ekspresyjnego tańca – zachowała się. Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów to jeden z pierwszych filmów aktorki zrealizowanych już w Niemczech, po głośnym zerwaniu kontraktu ze Sfinksem. Nakręcony dla wytwórni Union zebrał dobre recenzje, a w Polsce cieszył się dużą popularnością, przez samą gwiazdę jednak wymazany z oficjalnej filmografii, bo za początek swojej filmowej berlińskiej kariery przyjęła współpracę z wytwórnią UFA i reżyserem Ernstem Lubitschem, dzięki której ten duet kilka lat później dostanie bilet do Hollywood.

Uroczyste repremiery z towarzyszeniem muzyki na żywo filmów po kompleksowej restauracji cyfrowej w Filmotece Narodowej odbyły się: Manii… – jesienią 2011 roku w Warszawie, a Bestii – na festiwalu Il Cinema Ritrovato w Bolonii (światowa) i na 15. Święcie Niemego Kina w Warszawie (polska).

Szaleńcy Leonarda Buczkowskiego – kolejny zrekonstruowany cyfrowo film ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego – zaprezentowany zostanie w ramach cyklu 100 Lat Niepodległości. Będzie to repremierowy pokaz z muzyką na żywo Stephena Horne’a.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny to instytucja kultury, której zadaniem jest ochrona i udostępnianie zbiorów filmowych i audiowizualnych. Pełni rolę centrum kompetencji w obszarze konserwacji, digitalizacji i restauracji cyfrowej filmów. Prowadzi archiwum filmowe i audiowizualne oraz realizuje działania edukacyjne i kulturotwórcze. Jest koproducentem filmów oraz produkcji radiowych i telewizyjnych.

W projektach digitalizacyjnych FINA zabezpiecza i restauruje najstarsze filmy zachowane na oryginalnych i najcenniejszych taśmach „nitro” z okresu powstania filmu. Cudem odnalezione, najczęściej niekompletne i bardzo zniszczone filmy wymagają wielomiesięcznych prac filmoznawczych, konserwatorskich i restauratorskich. Dzięki cyfrowym technologiom 4K stare kino zyskuje nowe życie na dużym ekranie.

Filmy: Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów i Szaleńcy poddano restauracji cyfrowej w ramach projektu Nitrofilm:

„Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

scenariusz Hans Brennert
zdjęcia Eugen (Jenö) Illés
muzyka (repremiera 2011) Jerzy Maksymiuk
scenografia Paul Leni
obsada Pola Negri, Werner Hollmann, Arthur Schröder, Ernst Wendt
produkcja Projektions-AG Union
producent Paul Davidsod
digitalizacja i rekonstrukcja Filmoteka Narodowa 2011 (obecnie Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny)

FINA_logo_kolor.jpg

Legenda
Konkurs Główny
Konkurs Inne Spojrzenie
Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Sekcje pozakonkursowe

Harmonogram repertuaru filmu

    22 września 2025   KUP
    23 września 2025   KUP
    24 września 2025   KUP
    25 września 2025   KUP
    26 września 2025   KUP
    27 września 2025   KUP
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.