Ogłaszamy składy jurorskie 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

JURY KONKURSU GŁÓWNEGO
- Magnus von Horn – Przewodniczący Jury
- Bartosz Chajdecki
- Magdalena Dipont
- Łukasz Gutt
- Magdalena Kamińska
- Łukasz M. Maciejewski
- Grażyna Szapołowska
JURY KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
- Kasia Adamik – Przewodnicząca Jury
- Mirosław Baka
- Monika Majorek
JURY KONKURSU PERSPEKTYWY
- Milenia Fiedler – Przewodnicząca Jury
- Olga Chajdas
- Mariusz Włodarski
JURY NAGRODY ZA DEBIUT REŻYSERSKI LUB DRUGI FILM
sekcja międzykonkursowa
- Borys Lankosz – Przewodniczący Jury
- Sonia Bohosiewicz
- Mara Tamkovich
BIOGRAMY:
JURY KONKURSU GŁÓWNEGO
Magnus von Horn – Przewodniczący Jury
Reżyser filmowy. Urodzony w 1983 roku w Göteborgu. Od dwudziestu lat żyje i pracuje w Polsce. Absolwent PWSFTviT w Łodzi, gdzie od dziesięciu lat wykłada na Wydziale Reżyserii. Jego pełnometrażowy debiut fabularnyIntruz miał premierę na MFF w Cannes 2015 w sekcji Directors’ Fortnight oraz zdobył m.in. trzy Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge (w tym za najlepszy film i reżyserię) i Paszport „Polityki”. Jego drugi film Sweat został zakwalifikowany do oficjalnej selekcji MFF w Cannes 2020, zdobył m.in. Srebrne Lwy na FPFF w Gdyni 2020 i główną nagrodę na MFF w Chicago 2020. W 2024 roku kolejny film jego autorstwa, Dziewczyna z igłą, również miał premierę na MFF w Cannes, tym razem w konkursie głównym. Został sprzedany na całym świecie, zdobył Srebrne Lwy na FPFF w Gdyni 2024, jedenaście Orłów, a także otrzymał nominacje do Złotego Globa i do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny
Bartosz Chajdecki
Kompozytor muzyki filmowej i serialowej. Urodzony w 1980 roku w Krakowie. Zaczął komponować w wieku dwunastu lat. Cztery lata później rozpoczął współpracę z krakowskim Teatrem Akne, m.in. przy spektaklu A Little Requiem for Kantor. Pracował m.in. dla Yale School of Drama, New York School of Visual Arts i Teatru Samuela Becketta w Londynie. W 2004 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Od 2000 roku tworzy muzykę do filmów i seriali. Współpracował m.in. z: Kingą Dębską,Łukaszem Palkowskim, Maciejem Pieprzycą, Gregiem Zglinskim, Janem Kidawą-Błońskim, Adrianem Pankiem, Juliuszem Machulskim, Janem Komasą, Kordianem Piwowarskim, Arkadiuszem Jakubikiem. Laureat Transatlantyk Oceans Award, nagrody specjalnej „Bo wARTo!”, nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, Grand Prix Komeda czy MocArta RMF Classic.
Magdalena Dipont
Scenografka. Absolwentka ASP w Warszawie. Pracę w filmie zaczęła w 1978 roku jako asystentka scenografa przy filmie Andrzeja Wajdy Bez znieczulenia. Jest odpowiedzialna za dekorację wnętrz i scenografię do wielu kolejnych obrazów reżysera (m.in.: Panny z Wilka, Człowiek z żelaza, Katyń, Wałęsa. Człowiek z nadziei). Współpracowała również z: Januszem Zaorskim (Baryton, Jezioro Bodeńskie), Krzysztofem Kieślowskim (Bez końca, Dekalog, Podwójne życie Weroniki, Trzy kolory. Biały), Krzysztofem Krauzem (Gry uliczne, Dług, Nikifor), Michałem Kwiecińskim (Jutro idziemy do kina), Borysem Lankoszem (Rewers), Marcinem Krzyształowiczem (Pan T.). Ostatni film fabularny, do którego stworzyła scenografię, to Lęk Sławomira Fabickiego.
Łukasz Gutt
Operator filmowy, reżyser i artysta wizualny. Absolwent Wydziału Operatorskiego UŚ w Katowicach. Zadebiutował w 2011 roku filmem Ki (reż. Leszek Dawid), prezentowanym na MFF w Wenecji. Wcześniej, wspólnie z Pawłem Ferdkiem, zrealizował dokument Złomowa odyseja, pokazywany na festiwalach na całym świecie. Jako autor zdjęć współpracował przy wielu nagradzanych produkcjach, m.in.: Kamerdynerze, Paniach Dulskich, Performerze, Sercu miłości, Broad Peakczy serialach The Tunnel i Becoming Elizabeth. W duecie z Łukaszem Rondudą wyreżyserował film Wszystkie nasze strachy, który zdobył Złote Lwy na FPFF w Gdyni 2021 oraz Orła 2022 w kategorii odkrycie roku. Równolegle działa w obszarze sztuk wizualnych. Jego prace prezentowane były m.in. w Kunsthalle Basel, Fundacji Galerii Foksal i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Członek PSC – Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych, PAF oraz Europejskiej Akademii Filmowej.
Magdalena Kamińska
Producentka filmowa, założycielka firmy Balapolis. Produkuje filmy i seriale, które z pasją rozwija od pierwszego pomysłu po premierę. Uczestniczyła w prestiżowych warsztatach, m.in. EAVE Producers, a w 2015 roku była finalistką programu Biennale College Cinema. Została wyróżniona przez KIPA za odwagę twórczą na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego OFF Camera w Krakowie 2016 za film Baby Bump (reż. Kuba Czekaj), nagrodzony Queer Lion Award na MFF w Wenecji 2015. Jej film Wilkołak (reż. Adrian Panka) powstał w koprodukcji polsko-niemiecko-holenderskiej i został uhonorowany m.in. nagrodami za reżyserię i muzykę na FPFF w Gdyni 2018 oraz nagrodami jury ekumenicznego i publiczności na Black Nights Film Festival w Tallinie 2018. Film dokumentalny Syndrom Hamleta (reż. Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski) zdobył Grand Prix w sekcji Semaine de la Critique na MFF w Locarno 2022 oraz Złotego Lajkonika na KFF 2022. Wśród najnowszych produkcji znajdują się: Biała odwaga (reż. Marcin Koszałka), Simona Kossak (reż. Adrian Panek), serial Czarne stokrotki dla Canal+ oraz Aniela – serial, którego premiera odbyła się w czerwcu 2025 na platformie Netflix.
Łukasz M. Maciejewski
Scenarzysta filmowy i telewizyjny. Członek Gildii Scenarzystów Polskich. Współautor scenariusza debiutu fabularnego Marcina Koszałki Czerwony pająk oraz drugiego filmu tego reżysera, Biała odwaga (nagroda za scenariusz na FPFF w Gdyni 2024). Autor scenariusza filmu Najmro (nagroda za scenariusz na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film 2022) i Dzień Matki – oba w reżyserii Mateusza Rakowicza, a także Braty Marcina Filipowicza, Ukryta sieć Piotra Adamskiego oraz Kolory zła Adriana Panka (Netflix Top 10 w dziewięćdziesięciu krajach świata). Główny scenarzysta serialu Król, na podstawie powieści Szczepana Twardocha i w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego (Orzeł za najlepszy serial telewizyjny). W 2025 roku tygodnik „Polityka” zaliczył go do grona dwunastu najzdolniejszych scenarzystów w Polsce.
Grażyna Szapołowska
Wybitna polska aktorka filmowa, teatralna i telewizyjna, a także reżyserka i pisarka. Ukończyła PWST w Warszawie, a karierę sceniczną rozpoczęła we Wrocławskim Teatrze Pantomimy. Przez wiele lat związana była z Teatrem Narodowym w Warszawie. Ogromną popularność przyniosły jej role filmowe. Zadebiutowała w latach siedemdziesiątych, lecz przełomem okazał się występ w węgierskim filmie Inne spojrzenie. Współpracowała z największymi reżyserami polskiego i europejskiego kina. Wystąpiła w takich produkcjach jak: Krótki film o miłości, Bez końca, Magnat, Pan Tadeusz, Medium, Kroniki domowe czy Belcanto. Laureatka wielu nagród (m.in. Orła czy Złotego Hugona) i wyróżnień za całokształt twórczości. Poza aktorstwem zajmuje się także reżyserią. Zrealizowała m.in. opery Halka oraz Traviata, wystawiane we Wrocławiu. Jest też autorką kilku książek, w tym autobiograficznych – Pocałunki, Poza mną, Ścigając pamięć czy Zapomniałam o tobie. Za swoje zasługi dla kultury odznaczona została m.in. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
JURY KONKURSU PERSPEKTYWY
Milenia Fiedler – Przewodnicząca Jury
Montażystka filmowa, absolwentka praskiej uczelni filmowej FAMU. Współautorka kilkudziesięciu filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali telewizyjnych i spektakli Teatru Telewizji, dwukrotnie nagrodzona za montaż na FPFF w Gdyni. Współpracowała m.in. z: Andrzejem Wajdą, Mariuszem Trelińskim, Januszem Majewskim, Filipem Bajonem, Krzysztofem Zanussim, Urszulą Antoniak, Bodo Koxem. Od roku 1999 wykładowczyni, a od 2020 rektor Szkoły Filmowej w Łodzi. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Montażystów PSM, PAF i Europejskiej Akademii Filmowej.
Mariusz Włodarski
Producent, absolwent stosunków międzynarodowych oraz Łódzkiej Szkoły Filmowej, której jest teraz wykładowcą, członek AMPAS, EFA, PFA, EAVE i ACE. Zdobywał doświadczenie przy międzynarodowych koprodukcjach Opus Filmu. W 2010 roku założył Lava Films, produkując m.in. Intruza i Sweat Magnusa von Horna (oba w Cannes), Żniwa (Un Certain Regard 2018), Smak pho (San Sebastian 2019) oraz Śniegu już nigdy nie będzie i Niepamięć (Wenecja 2020, polski i grecki kandydat do Oscara). Jego Dziewczyna z igłą (Cannes 2024) została duńskim kandydatem do Oscara, nominowana do Złotego Globu i zdobyła 11 nagród w Gdyni oraz tyle samo Orłów. Ostatnio wyprodukował Pejzaż w kolorze sepia (Cannes 2025), Brzydką siostrę i The Things You Kill (Sundance).
Olga Chajdas
Reżyserka teatralna i filmowa. W teatrze debiutowała w 2008 roku spektaklem Tuvii Tenenboma Ostatni Żyd w Europiew Teatrze Na Woli. W kolejnych latach wyreżyserowała Koza albo kim jest Sylwia? Edwarda Albee, Zrób sobie raj, adaptację książki Mariusza Szczygła, Branoc, Mamo Marshy Norman. W telewizji reżyserowała m.in. nagradzaną na świecie Głęboką wodę czy serial Wataha nagrodzony Orłem oraz seriale dla Netflixa 1983 czy Krakowskie potwory. Zrealizowała krótkometrażowe filmy 3xMIŁOŚĆ (Grand Prix na Short Film Festival Oddalenia w Dublinie 2016) oraz Kobieta budzi się rano (nagroda za najlepszą reżyserię na Oakland Short Film Festival oraz nagroda w kategorii film niezależny na Ogólnopolskim Konkursie Filmów Niezależnych w Koninie). Jej kinowy debiut pełnometrażowy pt. Nina dostał m.in. główną nagrodę VPRO Big Screen na MFF w Rotterdamie 2018 i główną nagrodę w Konkursie Polskich Filmów na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage 2018. Nominowana do Paszportów „Polityki” 2018 w kategorii film. W 2023 roku na MFF w Karlowych Warach premierę miał jej film Imago. Został wyróżniony nagrodą FIPRESCI, a na FPFF w Gdyni zdobył Srebrne Lwy. Producentka wykonawcza pierwszej polskiej produkcji fabularnej Erotica 2022 oraz serialu Kabul dla France TV. Koproducentka dokumentu Gołda Tencer – Pomiędzy/Cwiszyn. Członkini Zarządu Gildii Reżyserów Polskich, PAF oraz Europejskiej Akademii Filmowej.
JURY NAGRODY ZA DEBIUT REŻYSERSKI LUB DRUGI FILM
sekcja międzykonkursowa
Borys Lankosz – Przewodniczący Jury
Reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Jego debiut pt. Rewers był polskim kandydatem do Oscara 2009. Film otrzymał Złote Lwy na FPFF w Gdyni 2009 i osiem Orłów (w tym za najlepszy film). Uznany dokumentalista, autor m.in. Rozwoju (Golden Gate Award na MFF w San Francisco 2002, Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego na KFF 2002) czy pierwszej filmowej biografii Stanisława Lema pt. Autor Solaris. W 2015 roku jego film Ziarno prawdy był jedną z najchętniej oglądanych produkcji polskich. Autor eksperymentalnego dokumentu Kobro/Strzemiński. Opowieść fantastyczna, którego premiera odbyła się w styczniu 2019 w Paryżu, w trakcie finisażu wystawy „Une avant-garde polonaise” w Centre Pompidou. Jego trzeci film fabularny Ciemno, prawie noc wziął udział m.in. w MFF w Monachium i Raindance Film Festival w Londynie, gdzie otrzymał nominację do nagrody za najlepszy scenariusz. Dla Teatru Telewizji zrealizował Pamiętnik pani Hanki. Autor serialu Erynie według powieści Marka Krajewskiego. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, jeden z założycieli Gildii Reżyserów Polskich, w której zarządzie zasiadał przez dekadę.
Sonia Bohosiewicz
Aktorka, absolwentka PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Na drugim roku studiów zadebiutowała na deskach Starego Teatru, w którym występowała do 2006 roku. W latach 2005–2007 występowała w krakowskim Teatrze im. J. Słowackiego. Do filmu weszła przebojem, brawurową rolą Hanki B. w Rezerwacie (reż. Łukasz Palkowski). Dostała za nią Orła, Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego, Nagrodę za debiut aktorski na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film 2007 oraz za rolę drugoplanową na FPFF w Gdyni 2007. Współpracowała m.in. z: Xawerym Żuławskim (Wojna polsko-ruska), Marcinem Krzyształowiczem (Obława), Januszem Zaorskim (Syberiada polska), Grzegorzem Jankowskim (Polskie gówno), Jerzym Stuhrem (Obywatel), Aleksandrą Terpińską (Inni ludzie), Waldemarem Krzystkiem (Fotograf) czy Łukaszem Palkowskim (Bogowie). Grywa w spektaklach Teatru Telewizji, słuchowiskach radiowych oraz spektaklach Domówka i 10 sekretów Marilyn Monroe, których jest autorką i producentką. W 2014 roku dostała Różę „Gali” za rolę w monodramie Chodź ze mną do łóżka (reż. Adam Sajnuk).
Mara Tamkovich
Polsko-białoruska reżyserka i scenarzystka. Studiowała dziennikarstwo na UW, reżyserię filmową w Warszawskiej Szkole Filmowej i w Szkole Wajdy. Przez dziesięć lat pracowała dla niezależnych białoruskich mediów nadających z Polski. Jej filmy krótkometrażowe były pokazywane na festiwalach w Polsce i za granicą, otrzymując nagrody m.in. na MFF w Chicago, FPFF w Gdyni, MFF w Mińsku, FEST – New Directors | New Films Festival, Linz ISFF i innych. Pełnometrażowy debiut fabularny Pod szarym niebem miał światową premierę w konkursie Tribeca Festival, a także dostał nagrodę za najlepszy debiut podczas FPFF w Gdyni 2024. Członkini Gildii Reżyserów Polskich oraz Białoruskiej Niezależnej Akademii Filmowej.
JURY KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Kasia Adamik
Reżyserka, producentka, montażystka i storyboardzistka. Jej debiutancki film Bark! był w konkursie głównym na Festiwalu Filmowym Sundance. Od tego czasu reżyserowała filmy fabularne (Boisko bezdomnych, Janosik: Prawdziwa historia, Pokot i Amok), seriale dramatyczne (1983, Warrior Nun, Krakowskie potwory, Głęboka woda, Pitbull, Wataha, Absyntia), teatr, teatr telewizji, teledyski, drugą ekipę i liczne reklamy. Pracowała również jako montażystka i storyboardzistka przy ponad trzydziestu pięciu produkcjach amerykańskich i europejskich. Zdobyła Srebrnego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie 2017 za film Pokot, który współreżyserowała z Agnieszką Holland. Jej serial Watahadwukrotnie zdobył Orła w kategorii najlepszy serial dramatyczny. Koproducentka nagradzanego filmu czeskiego reżysera Petra Zelenki Bracia Karamazow dla Warsaw Pact Production. Niedawno wyreżyserowała serial telewizyjny dla Paramount Plus, wyprodukowany przez New Pictures w Wielkiej Brytanii, pt. No Escape, który miał premierę na platformie wiosną 2023 roku, a w tym roku Star City dla Apple. Jej nowy serial Kabul, który również wyprodukowała, miał premierę pod koniec marca na festiwalu Series Mania w Lille w konkursie międzynarodowym. Na tegorocznym MFF w Toronto odbędzie się premiera jej filmu fabularnego Zima pod znakiem wrony, wyprodukowanego przez Wild Mouse Production we współpracy z Iris Production w Luksemburgu.
Mirosław Baka
Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu. Od 1988 roku jest związany z gdańskim Teatrem Wybrzeże, gdzie zagrał już kilkadziesiąt ról. Grał także na scenach warszawskich teatrów Polonia, Syrena, Komedia, 6.piętro. Ma na swoim koncie liczne role w spektaklach Teatru Telewizji. Jeszcze na studiach Krzysztof Kieślowski zaproponował mu główną rolę w Krótkim filmie o zabijaniu. Wśród wielu innych nagród film ten zdobył przyznaną wówczas po raz pierwszy Europejską Nagrodę Filmową – Felixa. Potem zagrał w blisko stu polskich i zagranicznych produkcjach filmowych i serialowych. Grał w filmach Andrzeja Wajdy (m.in. Wyrok na Franciszka Kłosa oraz Wałęsa. Człowiek z nadziei), Władysława Pasikowskiego (Demony wojny, Reich, Jack Strong, Kurier, Psy 3), Wojciecha Wójcika (Ostatnia misja, Tam i z powrotem) i wielu innych. Szerokiej, telewizyjnej widowni znany także z udziału w takich serialach jak: Fala zbrodni, Czas honoru, Tancerze, Na krawędzi, Prawo Agaty, Belfer III, Profilerka. Laureat wielu prestiżowych nagród. W 1996 roku został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi. Rola w filmowym dramacie sensacyjnym Amok(reż. Natalia Koryncka-Gruz) przyniosła mu nominację do Orła. W roku 2014 odznaczony został Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W plebiscycie słuchaczy Radia RMF Classic MocArty został wybrany Człowiekiem Roku 2023.
Monika Majorek
Reżyserka, scenarzystka i konsultantka scenariuszowa. Jej filmy krótkometrażowe (Inka, Pierwsze, Po sezonie) gościły na wielu międzynarodowych festiwalach i zdobywały liczne nagrody. Laureatka Panavision Film Award i nagrody Studia Nowe Horyzonty+. Jej debiut pełnometrażowy Innego końca nie będzie zwyciężył w kategorii najlepszy film fabularny w Plebiscycie Publiczności Warszawskiego Festiwalu Filmowego 2024 oraz otrzymał dwie nagrody w ramach FPFF w Gdyni 2024 – za „najodważniejsze spojrzenie” i „świeże spojrzenie”. Zdobywczyni Jantara za reżyserię na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film 2025.