Konferencja „Kobiety flmu 50:50 w 2020” – zaproszenie
Polskie kino jest kobietą – powtarzają od kilku lat krytycy i jurorzy – i trudno się z tym nie zgodzić patrząc na osiągnięcia kobiet polskiego filmu.
Agnieszka Holland, Małgorzata Szumowska, Agnieszka Smoczyńska-Konopka, Joanna Kos-Krauze, Katarzyna Klimkiewicz, Aneta Kopacz, Karolina Bielawska, Anna Jadowska, Anna Kazejak, Hanna Polak, Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Anna Zamecka, Zofia Kowalewska, Dorota Kobiela, Aleksandra Terpińska, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Jagoda Szelc, Kinga Dębska, to tylko niektóre polskie reżyserki i laureatki dziesiątek nagród na festiwalach całego świata, a przecież są jeszcze producentki, scenarzystki, reżyserki obsady, operatorki, kompozytorki, montażystki, kostiumografki, scenografki, animatorki, kierowniczki produkcji, charakteryzatorki… – nie zapominając o aktorkach oczywiście.
Tymczasem jeden przykład: reżyserki filmów fabularnych skorzystały z zaledwie 13 (!) procent budżetu przyznawanego przez PISF na filmy fabularne, co oznacza, że mężczyźni mieli w swej dyspozycji 87 procent budżetu PISF na produkcję filmów fabularnych.
ZAPRASZAMY WSZYSTKICH FILMOWCÓW, NIEZALEŻNIE OD PŁCI, WSPIERAJACYCH IDEĘ RÓWNOPUPRAWNIENIA NA KONFERENCJĘ „KOBIETY FILMU 50:50 W 2020” DOTYCZĄCĄ SYTUACJI KOBIET W BRANŻY AUDIOWIZUALNEJ PODCZAS FESTIWALU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH W GDYNI W PIĄTEK 21 WRZEŚNIA 2018 ROKU O GODZ. 12 W SALI KAMERALNEJ TEATRU MUZYCZNEGO.
W debacie prowadzonej przez MAGDĘ SENDECKĄ i BŁAŻEJA HRAPKOWICZA udział wezmą: IRIS ZAPPE-HELLER – zastępczyni dyrektora Austriackiego Instytutu Filmowego, która przedstawi sytuację kobiet w przemyśle filmowym w Europie; PETER CARPENTIER – członek zarządu FERA (Federation of European Audiovisual Directors), który opowie o europejskich statystykach dot. udziału kobiet filmowców w rynku audiowizualnym na przykładzie reżyserek; MADELEINE EKMAN – ekspertka oceniająca projekty w Szwedzkim Instytucie Filmowym, producentka, która w swej prezentacji opowie o nadrzędnej wartości ocenianych projektów, jaką jest ich jakość; EWA GRACZYK – profesor Uniwersytetu Gdańskiego, literaturoznawczyni, działaczka społeczna.
W trakcie konferencji dr hab. MONIKA TALARCZYK ze Szkoły Filmowej w Łodzi przedstawi wyniki badań, które prowadzi od kilku lat na zlecenie Krytyki Politycznej: statystyki są nieubłagane i pokazują, że kobiety w kinematografii mają mniejsze szanse rozwoju zawodowego, są rzadziej zatrudniane, zarabiają mniej i są gorzej traktowane przy podziale środków.
Po konferencji do wszystkich instytucji kultury finansujących polską kinematografię, w tym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, funduszy regionalnych oraz do najważniejszych producentów telewizyjnych zostanie przesłany dokument zawierający propozycje regulacji gwarantujących równy udział kobiet w ciałach eksperckich, gronach jurorskich, komisjach konkursowych.
O GODZ. 14 ZAPRASZAMY WSZYSTKIE KOBIETY POLSKIEGO FILMU DO WSPÓLNEGO ZDJĘCIA NA CZERWONYCH SCHODACH GDYŃSKIEGO CENTRUM FILMOWEGO.
PARTNERZY DEBATY: Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, redakcje: „Krytyka Polityczna”, „Elle” i „Wysokie Obcasy”, studio Temperówka, marka Dr Irena Eris Śledź nasz profil na FB: https://www.facebook.com/kobietyfilmu/
KOBIETY FILMU to nieformalna inicjatywa zrzeszająca kilka tysięcy kobiet reprezentujących wszystkie zawody w branży filmowej i telewizyjnej. Kontakt: kobiety.filmu@gmail.com