Czysta klasyka – In Memoriam: Kieślowski i Żuławski
Sekcja „Czysta klasyka”, prezentująca odnowiony cyfrowo kanon polskiej kinematografii organizowana jest na Festiwalu Filmowym w Gdyni od 2008 roku. W tym roku zaprezentowana zostanie w szczególnej odsłonie jako „Czysta klasyka – In Memoriam”. Sekcja ta poświęcona będzie przede wszystkim twórczości zmarłego niedawno filmowego wizjonera Andrzeja Żuławskiego oraz Krzysztofa Kieślowskiego w 20. rocznicę śmierci.
W ramach sekcji zaprezentowany zostanie cyfrowo zrekonstruowany „Przypadek” (1981), który w ten sposób wpisze się w program obchodów „Roku Kieślowskiego”. To jeden z najsłynniejszych filmów Krzysztofa Kieślowskiego z niezapomnianą rolą Bogusława Lindy. Od tego, czy 20-letni Witek zdąży na pociąg, zależy, w jakim kierunku potoczy się jego życie. Przypadek czy przeznaczenie? Kieślowski w swoim filmie mówi o siłach, które kierują ludzkim losem, zawierając w nim uniwersalne przesłanie: przekonanie o wewnętrznej autonomii człowieka i nakaz bycia przyzwoitym niezależnie od okoliczności.
W ramach „Czystej klasyki – In Memoriam” na 41. FFG zobaczymy cztery zrekonstruowane cyfrowo filmy Andrzeja Żuławskiego z pierwszego, głównie polskiego okresu jego kariery. Retrospektywę reżysera otworzy jego debiut, „Trzecia część nocy” (1971), apokaliptyczna wizji okupacji oparta na rodzinnych doświadczeniach. Widzowie obejrzą również dwa „półkowniki”, czyli „Diabła” (1972 – premiera 1988), opowieść o Marcu’68 ze znakomitą kreacją Wojciecha Pszoniaka w roli tytułowej i legendarne widowisko s-f „Na srebrnym globie”, którego realizacja została przerwana na skutek decyzji politycznej. Realizacja filmu rozpoczęła się w 1976 roku, a zakończono ją dopiero w 1988 roku. Mimo tego, że widzowie znają „Na srebrnym globie” w wersji niepełnej, okaleczonej, to w marcu 2016 roku film zwyciężył w rankingu nie-hollywoodzkich filmów science-fiction zorganizowanym przez serwis Taste of Cinema.
Przegląd zamknie francusko-niemieckie „Opętanie” (1981), film na dobre rozpoczynający europejski rozdział twórczości reżysera. To stosunkowo słabo znana w Polsce, wykorzystująca konwencje horroru historia opętania własną seksualnością, ale też polityczna metafora, symboliczny opis zmagania się z potworem komunizmu. Zapada w pamięć zwłaszcza za sprawą wielkiej kreacji Isabelle Adjani.
Wszystkim pokazom towarzyszyć będą spotkania z współtwórcami poszczególnych filmów. Michał Oleszczyk, Dyrektor Artystyczny Festiwalu, dodaje: – Co roku z prawdziwym wzruszeniem obserwuję duże zainteresowanie widzów odnowionymi cyfrowo arcydziełami polskiego kina, a także wzruszenie członków ekip, których zapraszamy na pokazy. W tym roku największym powodem do radości jest dla mnie obecność cyfrowych wersji filmów Andrzeja Żuławskiego, którego uważam za jednego z kluczowych artystów polskich XX wieku, a którego filmy wciąż pozostają zbyt mało znane w jego ojczyźnie. Obserwujemy obecnie ogromny światowy wzrost zainteresowania twórczością Andrzeja Żuławskiego; gdyńskimi pokazami chcemy przypomnieć jego spuściznę także na gruncie rodzimym.
Partnerem sekcji „Czysta Klasyka – In Memoriam” podczas 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe, które zajmuje się profesjonalnym zarządzaniem kopiami cyfrowymi filmów, począwszy od ich archiwizacji i przechowywania, przez tworzenie wzorów, aż po dystrybucję. W ramach sekcji „Czysta klasyka – In Memoriam” Cyfrowe Repozytorium Filmowe zapewnia kopie filmów po cyfrowej rekonstrukcji oraz dba o najlepszą jakość projekcji.