Na samym dnie

Na samym dnie

reż.

Jerzy Skolimowski

1970, 1 godz. 28 min

Piętnastoletni Mike porzuca szkołę i rozpoczyna pracę w miejskiej łaźni, gdzie czeka na niego wiele erotycznych pokus. Chłopak zakochuje się w starszej o dziesięć lat Susan, która zdaje się odwzajemniać jego uczucie. Wkrótce jednak wychodzi na jaw, że kobieta ma narzeczonego, a ponadto spotyka się z innymi mężczyznami i pracuje jako prostytutka w nocnym klubie. Mike postanawia zemścić się na jej klientach.

Kiedy w 1971 roku film wszedł na ekrany światowych kin, zyskał uznanie w środowisku krytyków, którzy chwalili dzieło za szczerość i trafność spojrzenia na współczesną młodzież. Obraz Skolimowskiego porównywano do najważniejszych tytułów francuskiej Nowej Fali, a Jane Asher, występująca w roli Susan, została nominowana do nagrody BAFTA.

Wraz z Jerzym Skolimowskim scenariusz napisali znany dokumentalista i publicysta Bolesław Sulik oraz nagrodzony Platynowymi Lwami w 2017 roku reżyser Jerzy Gruza.

scenariusz Jerzy Skolimowski, Jerzy Gruza, Bolesław Sulik
zdjęcia Charly Steinberger
muzyka Cat Stevens
scenografia Tony Pratt, Max Ott jr.
kostiumy Ursula Sensburg
charakteryzacja Elke Müller
dźwięk Christian Schubert, Karsten Ullrich
montaż Barrie Vince
obsada Jane Asher, John Moulder-Brown, Karl Michael Vogler, Christopher Sandford, Diana Dors
produkcja Maran Film, Kettledrum Productions
producent Helmut Jedele
producent wykonawczy Judd Bernard
kierownik produkcji Michael Bittins


Jerzy Skolimowski reżyser, scenarzysta, aktor filmowy, poeta i malarz. Urodził się 5 maja 1938 roku. Studiował etnografię na UW. Uczelnię ukończył w 1959 roku. Kolejnym etapem edukacji artysty okazała się reżyseria w PWSTiF w Łodzi. Już pierwsze etiudy szkolne zapewniły Skolimowskiemu uwagę krytyki. Za produkcję Boks otrzymał Grand Prix na MFF o sporcie w roku 1962 w Budapeszcie. O tej dyscyplinie sportu młody twórca wiedział wiele, gdyż sam ją uprawiał. Warta uwagi jest również jego współpraca przy tworzeniu scenariuszy do takich dzieł jak Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy czy Nóż w wodzie Romana Polańskiego. 

W 1963 roku artysta ukończył studia reżyserskie, a w 1964 zadebiutował filmem Rysopis, który zachwycił samego Jeana-Luca Godarda. Obraz ten powstał z wykorzystaniem fragmentów poprzednich etiud zaliczeniowych, kręconych w różnych odstępach czasu. Ta niezwykła oryginalność, odwaga i świeżość zapewniły autorowi miejsce wśród najbardziej znaczących polskich reżyserów. Jego twórczość określana jest często jako nowofalowa, związana z nurtem tzw. „trzeciego kina polskiego”. Skolimowski wykreował własny typ bohatera – uciekającego przed dojrzałością, zagubionego indywidualistę, poszukującego w życiu własnego miejsca. Można powiedzieć, że poprzez bohaterów swoich dzieł przemawia sam ich kreator. Jak pisze Tomasz Jopkiewicz, „Zwracał się ku temu, co niepowtarzalne, zacierał granicę pomiędzy biografią a swoim bohaterem, tworzył rodzaj lirycznego, mocno autoironicznego pamiętnika”.

Od roku 1967 reżyser przebywa za granicą. Mieszkał we Włoszech, Wielkiej Brytanii i USA. Przez ostatnich kilkanaście lat nie zrealizował żadnego filmu, poświęcając się całkowicie malarstwu. Jerzy Skolimowski znany jest również jako autor tomików wierszy Gdzieś blisko siebie (1958) czy Siekiera i niebo (1959).

Osiągnął wiele sukcesów artystycznych. Otrzymał m.in. Nagrodę Jury w Cannes za scenariusz do obrazu Fucha, Orła za reżyserię Czterech nocy z Anną czy Nagrodę Specjalną Jury FPFF w Gdyni 2015 za film 11 minut.

Skolimowski wystąpił w kilku własnych filmach. Zagrał w Rysopisie, Walkowerze oraz w Na samym dnie. Pojawił się też na ekranie w polskich i zagranicznych produkcjach, takich jak Poślizg Jana Łomnickiego, Operacja Samum Władysława Pasikowskiego czy Wschodnie obietnice Davida Cronenberga.

Legenda
Konkurs Główny
Konkurs Inne Spojrzenie
Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Sekcje pozakonkursowe