41. FFG – podsumowanie i liczby

41. FFG – podsumowanie i liczby

41. Festiwal Filmowy w Gdyni odbył się w dniach 19-24 września 2016 roku. Przedstawiamy informacje statystyczne i podsumowanie Festiwalu.

W czterech obiektach festiwalowych (Teatr Muzyczny w Gdyni, Multikino w Gdyni, Gdyńskie Centrum Filmowe oraz Kino Helios w Gdyni) zaprezentowano 16 filmów w Konkursie Głównym, 4 filmy w Konkursie Inne Spojrzenie, 13 filmów w Konkursie Młodego Kina oraz 12 filmów w Konkursie Fabularnych Filmów Krótkometrażowych.

Ponadto w cyklach tematycznych i podczas projekcji specjalnych obejrzeliśmy:

  • Na horyzoncie: 3 filmy
  • Projekcja Laureata Platynowych Lwów – Janusza Majewskiego: 1 film
  • Czysta klasyka In Memoriam: 6 filmów
  • Zapomniane Piosenki – polskie filmy muzyczne: 7 filmów
  • Filmy z Gdyni: 4 filmy
  • Polonica: 5 filmów
  • Pokazy specjalne: 10 filmów
  • Wieczór filmowy HBO: 1 film
  • Skarby kina przedwojennego: 3 filmy
  • Gdynia dzieciom: 10 filmów pełnometrażowych, 23 filmów animowanych krótkometrażowych (łącznie: 33 filmy)
  • Projekcja z audiodeskrypcją: 1 film („Ostatnia rodzina” reż. Jan P. Matuszyński – film z Konkursu Głównego)
  • Projekcja z tłumaczeniem na język migowy: 1 film („Jestem mordercą” reż. Maciej Pieprzyca -film z Konkursu Głównego)
  • Plener Filmowy: 10 filmów
  • Festiwal Filmów Jednominutowych: 6 filmów

Łącznie we wszystkich cyklach zaprezentowano 134 filmy. Ponadto na program Festiwalu składały się wydarzenia branżowe, spotkania, konferencje, wystawy, promocje książek, ceremonie wręczenia nagród. Łącznie odbyło się: 24 wydarzenia towarzyszące (spotkania, konferencje, uroczystości), 10 wystaw i 7 promocji książek lub wydań DVD. Festiwal zorganizował 3 uroczyste gale (ceremonię otwarcia i zamknięcia FFG oraz Młodą Galę).

Łącznie w projekcjach, spotkaniach i warsztatach uczestniczyło blisko 60 000 widzów.

Na 41. Festiwalu Filmowym w Gdyni zarejestrowano 3722 uczestników, w tym : 507 obserwatorów, 1 057 gości krajowych (w tym 269 osób z ekip filmowych), 747 przedstawicieli branży, 136 gości zagranicznych, 398 przedstawicieli mediów i fotoreporterów. Ponad 10 proc. widowni stanowiły dzieci, w sekcji Gdynia Dzieciom wzięło udział 6100 widzów !

W kinach w Elblągu, Lęborku i w Wejherowie odbyły się repliki filmów konkursowych.

Producentem 41. Festiwalu była Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni.

Członkowie Komitetu Honorowego to:

  • Piotr Gliński – Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Jacek Bromski – Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich
  • Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego
  • Wojciech Szczurek – Prezydent Miasta Gdyni
  • Jacek Kurski – Prezes Zarządu Telewizji Polskiej SA
  • Pierre Buhler – Ambasador RP w Polsce

Natomiast w skład Komitetu Organizacyjnego weszli:

  • Magdalena Sroka – Przewodnicząca Komitetu; Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
  • Karol Kościński – Dyrektor Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Jacek Bromski – Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich
  • Beata Jaworowska – Zastępca Dyrektora Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
  • Włodzimierz Grzechnik – Naczelnik Wydziału Kultury Urzędu Miasta Gdyni
  • Wojciech Hoflik – Przedstawiciel Telewizji Polskiej SA
  • Michał Kozicki – Prezes HBO Polska
  • Agnieszka Odorowicz – Członek Komitetu
  • Leszek Kopeć – Dyrektor Festiwalu
  • Michał Oleszczyk – Dyrektor Artystyczny Festiwalu

Organizatorami 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni byli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Samorząd Województwa Pomorskiego oraz Miasto Gdynia, współorganizatorami: Telewizja Polska SA i HBO. Festiwal wsparli liczni partnerzy i sponsorzy. Sponsorami Głównymi 41. FFG byli wieloletni partnerzy imprezy: PKO Bank Polski oraz PKN ORLEN.

Partnerem strategicznym 41. FFG był Mercedes-Benz BMG Goworowski. Partnerami głównymi: INGLOT i Narodowy Instytut Audiowizualny NInA.

Do szerokiego grona Partnerów Festiwalu należały takie instytucje, firmy i marki jak:
Centrum Kultury w Gdyni, Multikino, Narodowe Centrum Kultury oraz program Kultura Dostępna, Fundacja Legalna Kultura, Centrum Gdynia Waterfront, Filmoteka Narodowa, Telewizja Kino Polska, Grupa Capital Park, CHIPOLBROK Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe, ZAPA (Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych), ISAN (International Standard Audiovisual Number), Aktorzy Polscy, Filmowy Polscy, INPRO, Segafredo Zanetti Poland, Coca-Cola Polska, Moroccanoil, Michał Starost x Zatoka Sztuki, LuxTime & Atlantic, DolceVita, KLER, Multimedia Polska S.A., Multimedia OFF, T-mobile Nowe Horyzonty, FilmPRO, City Plus Taxi, Port Lotniczy Gdańsk, Cyfrowe Repozytorium Filmowe, KinoPRO, Kino Helios, Gdyńskie Centrum Filmowe, Cyfrowa Strefa Twórców, Krakowski Park Technologiczny, Krakowski Klaster Filmowy, Agencja Rozwoju Gdyni, Empik, ORKA Film, Kwiaciarnia Gdyńska.

Hotel Mercure Gdynia Centrum był Partnerem hotelowym Festiwalu.

Ogólnopolscy Patroni medialni to:
Telewizja Polska SA, „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” oraz „Rzeczpospolita Życie Regionów”, Radiowa Jedynka, Trójka Program Trzeci Polskiego Radia, magazyn „Gala”, magazyn „Elle”, miesięcznik „Kino”, Co jest grane24, portal Onet.pl, magazyn „Sukces”.

Lokalni Patroni medialni to Radio Gdańsk i portal Trójmiasto.pl.

Partnerami medialnymi Festiwalu były takie redakcje, jak: „Magazyn Filmowy” – pismo Stowarzyszenia Filmowców Polskich, portal sfp.org.pl, magazyn „Film&TV Kamera”, „FilmNewEurope”, magazyn „EKRANy”, „FilmPRO”.