Czysta klasyka na 40. Festiwalu Filmowym w Gdyni!

Czysta klasyka na 40. Festiwalu Filmowym w Gdyni!

Czysta klasyka, stała sekcja Festiwalu Filmowego w Gdyni, poświęcona jest zrekonstruowanym cyfrowo dziełom polskiej kinematografii. Partnerem sekcji jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe, które przeprowadzało żmudny proces rekonstrukcji filmów.

Podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni obejrzymy w tej sekcji siedem tytułów. Zaprezentujemy przebój kasowy lat 70., czyli „Dzieje grzechu” (1974) Waleriana Borowczyka według skandalizującej niegdyś powieści Stefana Żeromskiego. Tuż obok – inspirowane równie głośną i kontrowersyjną przed laty książką Emila Zegadłowicza – „Zmory” (1978) Wojciecha Marczewskiego. Z kolei Janusz Majewski w swojej, opartej na powieści Andrzeja Kuśniewicza „Lekcji martwego języka” (1979), kreśląc analogię między umieraniem młodego oficera i gaśnięciem c.k. świata, wraca do ulubionej przez siebie epoki. Edward Żebrowski w autorskiej adaptacji „Szpitala przemienienia” (1978) Stanisława Lema, stawia swoich bohaterów w sytuacji granicznej, zmuszając do trudnych wyborów w obliczu nadejścia wojny.

W ramach sekcji Czysta klasyka, Festiwal zaprasza na projekcje w cyklu In memoriam, upamiętniające niedawno zmarłych laureatów Festiwalu: Barbarę Sass-Zdort i Krzysztofa Krauzego. Obejrzymy cyfrowo zrekonstruowany film „Krzyk” Barbary Sass-Zdort oraz „Mój Nikifor” Krzysztofa Krauzego. Szczególną gratką dla wielbicieli kina polskiego będzie, towarzysząca „Nikiforowi”, projekcja krótkometrażowego filmu „Deklinacja” tegoż artysty. Film powstał w Studio Miniatur Filmowych w 1979 roku.

Dyrektor artystyczny Festiwalu, Michał Oleszczyk podkreśla, że sekcja ma na celu zaprezentowanie festiwalowej publiczności klasycznych polskich filmów, a także uhonorowanie ludzi, którzy te filmy tworzyli. – Każdy pokaz w cyklu Czysta klasyka jest uświetniony obecnością twórców i przedstawicieli ekipy filmowej, którzy mają okazję opowiedzieć widzom historię powstawania kultowych nierzadko tytułów. Spotkania te, prowadzone w tym roku przez Anitę Skwarę, to najlepsza lekcja żywej historii polskiego kina, jaką można sobie wyobrazić. Jedno ze spotkań, po „Dziejach grzechu” Borowczyka, poprowadzi nadto Kuba Mikurda, realizujący obecnie dokument o reżyserze. Twórczość Borowczyka przeżywa obecnie światowy renesans, a w tym miesiącu w Stanach Zjednoczonych ukaże się pierwsza naukowa praca zbiorowa poświęcona tej twórczości, którą miałem przyjemność współredagować z Kubą i Kamilą Kuc. Pokaz w ramach Czystej Klasyki będzie długo wyczekiwaną premierą cyfrowo zrekonstruowanej wersji skandalizującego niegdyś filmu.

Zdjęcia:
Dzieje grzechu – fot. @ SF TOR
Lekcja martwego języka – fot. @ SF TOR
Szpital przemienienia – fot. @ SF TOR
Zmory – fot. @ SF TOR
Krzyk – fot. @ SF KADR
Mój Nikifor – fot. @ SF Zebra
Deklinacja – fot. SMF