Polonica na 47. FPFF
Polonica to, obok Konkursu Głównego, najstarsza sekcja festiwalu. Aby się do niej zakwalifikować, film musi spełniać zasadnicze kryterium – posiadać polski akcent. Ponieważ w ostatnich latach rodzima kinematografia otwiera się na europejskie i światowe koprodukcje, sekcja staje się coraz bardziej zróżnicowana i bogata w zaskakujące tytuły.
W tym roku we wszystkich konkursach znalazło się aż 57 polskich filmów. Sekcja Polonica może okazać się ciekawym urozmaiceniem tego zestawu, zwłaszcza że jej poziom jest naprawdę wysoki. Od nagradzanych na dużych światowych festiwalach „Hranice lásky” i „Lamparta z Ankary”, przez jak zawsze niepokornego Bertranda Mandico (z zaskakującą rolą Agaty Buzek) oraz prezentowany na Tribece „Roving Woman”, wyprodukowany przez Lenę Górę (również scenarzystkę i odtwórczynię tytułowej roli) oraz samego Wima Wendersa, aż po niezwykle dla mnie ważne, a jednocześnie bardzo udane filmy ukraińskie: „Nosorożec” Ołeha Sencowa i „Pamfir” Dmytra Sukholytkyy-Sobchuka. Sekcja Polonica zapowiada się naprawdę znakomicie – podkreśla Dyrektor Artystyczny Festiwalu Tomasz Kolankiewicz.
I tak oto w sekcji zobaczymy dramat kryminalny Nosorożec (reżyseria Ołeh Sencow), rozgrywający się w Ukrainie lat dziewięćdziesiątych, w schyłkowym okresie Związku Radzieckiego, opowiadający o młodym człowieku, który pnie się w hierarchii przestępczej; wyprodukowany przez Wima Wendersa debiut Michała Chmielewskiego Roving woman, którego bohaterka, Sara, wyrzucona z domu kradnie samochód, zakochuje się w jego właścicielu i postanawia go odnaleźć; film fantasy After Blue. Przekroczyć błękit (reżyseria Bertrand Mandico), rozgrywający się w odległej przyszłości na dziewiczej plancie i ukazujący podróż Roxy i jej matki przez widmowe krainy brudnego raju w poszukiwaniu morderczyni; Hranice lásky Tomasza Wińskiego – o parze, która postanawia ożywić swój związek i zaczyna dzielić się erotycznymi fantazjami i sekretnymi pragnieniami, coraz bardziej przekraczając granice tego, co dozwolone w miłości i seksie; Pamfir (reżyseria Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk) – dramat mówiący o tym, jak wybryk syna zmusza głównego bohatera do uruchomienia dawnych przestępczych kontaktów, by spłacić dług, a każda decyzja, którą podejmuje, wciąga go coraz bardziej w sieć korupcyjnych i mafijnych układów; oraz Lampart z Ankary (reżyseria Emre Kayiş), ukazujący samotnego dyrektora najstarszego tureckiego zoo i introwertyczną urzędniczkę, którzy, chcąc zatrzymać proces prywatyzacji ogrodu zoologicznego, postanawiają zataić śmierć i upozorować zaginięcie jego najcenniejszego mieszkańca – lamparta anatolijskiego. Tym samym rozpoczynają lawinę absurdu, która wymyka się spod kontroli.
Lista filmów w sekcji Polonica:
After Blue. Przekroczyć błękit, reżyseria: Bertrand Mandico, polonica: obsada Agata Buzek + spotkanie
Hranice lásky, reżyseria: Tomasz Wiński, polonica: reżyseria, scenariusz i producent: Tomasz Wiński, koprodukcja: Lava Films + spotkanie
Lampart z Ankary, reżyseria: Emre Kayiş, polonica: koprodukcja Maria Blicharska, współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej + spotkanie
Pamfir, reżyseria: Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, polonica: montaż Nikodem Chabior oraz współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej + spotkanie
Nosorożec, reżyseria: Ołeh Sencow; polonica: montaż Karolina Maciejewska, kierownik produkcji Anna Zajączkowska, zdjęcia Bogumił Godfrejów, koprodukcja Apple Film Production, współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej + spotkanie
Roving Woman, reżyseria: Michał Chmielewski, polonica: reżyseria i scenografia Michał Chmielewski, scenariusz Lena Góra i Michał Chmielewski, zdjęcia Łukasz Dziedzic, muzyka Teoniki Rożynek, montaż Przemysław Chruścielewski, producentka Lena Góra, współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej + spotkanie z reżyserem
47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 12–17 września 2022 r.