The Big Five of the 50th PFF
For the third time at the Polish Film Festival in Gdynia – The Big Five – five filmmakers will reveal which Polish films are especially close to their hearts – films that have shaped who they are today and never cease to amaze them This year, the Big Five comprises Sonia Bohosiewicz, Ewa Braun, Agnieszka Holland, Marcin Koszałka and Marek Koterski.
The screenings will be a unique opportunity to revisit the evergreen classics – the beating heart of our cinema – and discoveries of the last decade.
Each presentation will star the film and the filmmaker who selected it. After the screening, we will find out what made the filmmaker choose the particular film, what kind of audience member they are, and what shaped their perspective on cinema. The conversation will bring film buffs together – filmmakers and viewers. After all, filmmakers are also viewers – sensitive and passionate – though we rarely get to ask them about films other than the ones they make.

SONIA BOHOSIEWICZ
Awatar, czyli zamiana dusz, reż. Janusz Majewski
Ja gorę!, reż. Janusz Majewski
„Janusz Majewski – reżyser, którego podziwiałam i człowiek, którego pokochałam. Na FPFF chciałabym przypomnieć znaną twarz autora „Excentryków. Janusz Majewski na początku kariery wprowadzał do polskiego kina nowe gatunki: horror, kino fantastyczno-naukowe, groteskę. I robił to genialnie. Pokażę film telewizyjny „Awatar czyli zamianę dusz”, adaptację futurystycznego opowiadania Teofila Gautiera z 1964 roku, oraz „Ja gorę!” z 1967 roku, półgodzinną etiudę uważaną za pierwszy polski horror. Wczesny Majewski już wówczas dysponujący świetnym warsztatem, firmował kino pełne humoru, dowcipu, inteligencji, czyli wszystkie cechy tak bardzo nam dzisiaj potrzebne. I o tym także będę chciała opowiedzieć podczas gdyńskiej rozmowy z Łukaszem Maciejewskim.”

EWA BRAUN
Wrota Europy, reż. Jerzy Wójcik
„Chcę przypomnieć film rzadziej pokazywany, a który onegdaj zachwycił mnie swoimi wizualnymi walorami, jak i przekazem dramatycznych treści. Film w reżyserii Jerzego Wójcika „Wrota Europy”. Adaptacja opowiadania Melchiora Wańkowicza znalazła swój artystyczny wyraz w realizacji z udziałem wybitnych, utalentowanych twórców: Witolda Sobocińskiego (zdjęcia), Janusza Sosnowskiego (scenografia), Magdaleny Tesławskiej i Pawła Grabarczyka (kostiumy). Byli nagrodzeni Orłami i na FPFF za swój wkład do filmu.”

AGNIESZKA HOLLAND
Córki dancingu, reż. Agnieszka Smoczyńska
„Córki dancingu” to zaskakujący, oryginalny i pełen energii film – i to nie tylko na tle polskiego kina. Koncept, forma, muzyka, humor i sensualna witalność – to pierwsze określenia, które przychodzą mi do głowy w kontekście tego błyskotliwego debiutu Agnieszki Smoczyńskiej.”

MARCIN KOSZAŁKA
Szpital przemienienia, reż. Edward Żebrowski
„Szpital przemienienia” to film, który poruszył mnie do głębi. Opowiada o granicach człowieczeństwa w świecie pogrążonym w obłędzie, bliski rozpadu – cicho, ale z ogromną siłą. Edward Żebrowski, sam zmagający się z chorobą i doświadczeniem wykluczenia, stworzył dzieło boleśnie szczere i głęboko aktualne.”

MAREK KOTERSKI
Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda
„Nigdy nie zastanawiałem się, dlaczego „Popiół i diament” stał się dla mnie taki ważny. Kiedy idę do kina, to oczekuję, że film:
a) będzie mi się oglądał,
b) będzie mnie obchodził/że go “poczuję plecami”
c) i że chciałbym go obejrzeć jeszcze raz.
Popiół i diament obejrzałem 21 razy”.