Jury konkursów 48. FPFF
Ogłaszamy składy jurorskie trzech konkursów na 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych!
KONKURS GŁÓWNY
- Filip Bajon – Przewodniczący Jury
- Dorota Pomykała
- Magdalena Chowańska
- Marcin Masecki
- Janusz Gauer
- Kasia Sarnowska
- Kasia Walicka-Maimone
KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
- Agnieszka Dziedzic – Przewodnicząca Jury
- Olga Bołądź
- Michał Szcześniak
KONKURS FILMÓW MIKROBUDŻETOWYCH
- Jan P. Matuszyński – Przewodniczący Jury
- Krzysztof Terej
- Kaja Krawczyk-Wnuk
BIOGRAMY:
Jury Konkursu Głównego:
Filip Bajon – Przewodniczący Jury Konkursu Głównego
Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, pisarz. Absolwent Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Twórca ponad dwudziestu filmów fabularnych, kilku dokumentów, seriali telewizyjnych. Laureat wielu nagród, m.in. za Arię dla atlety, Wizję lokalną, Wahadełko, Magnata, Poznań ’56, Kamerdynera. W latach 2015–2019 dyrektor Studia Filmowego Kadr. Członek Zarządu SFP. Wykłada w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ w Katowicach oraz w Szkole Filmowej w Łodzi, gdzie w latach 2008–2016 był dziekanem Wydziału Reżyserii.
Dorota Pomykała
Aktorka teatralna i filmowa. Od ukończenia studiów związana z Narodowym Starym Teatrem. Występowała również na deskach Nowego w Łodzi, Rozmaitości i Polonia w Warszawie, Bagatela i im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz wielu innych. Jej debiut filmowy to Aktorzy prowincjonalni (1978) Agnieszki Holland. Laureatka wielu nagród filmowych oraz teatralnych w Polsce i za granicą (m.in. wyróżnienie Duńskiej Akademii Filmowej dla najlepszej aktorki). Ostatni rok przyniósł jej te najważniejsze statuetki: za rolę Miry w Kobiecie na dachu Anny Jadowskiej. Z nagrodą wróciła m.in. z Festiwalu Filmowego Tribeca w Nowym Jorku, OFF Camera w Krakowie, FPFF w Gdyni. W 2023 roku za tę kreację otrzymała Orła.
Magdalena Chowańska
Montażystka filmowa. Absolwentka organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej na WRiTV UŚ w Katowicach oraz montażu filmowego w PWSFTviT w Łodzi. Członkini PAF, Europejskiej Akademii Filmowej oraz PSM. Zrealizowała wiele nagradzanych filmów krótkometrażowych i fabularnych. W 2015 roku zadebiutowała pełnometrażowym filmem Baby Bump (reż. Kuba Czekaj). Znana jest m.in. z pracy przy takich filmach jak: Supernova reż. Bartosz Kruhlik), Ciemno, prawie noc (reż. Borys Lankosz), Ostatni komers (reż. Dawid Nickel) oraz Inni ludzie (reż. Aleksandra Terpińska), który przyniósł jej indywidualną nagrodę za najlepszy montaż na FPFF w Gdyni 2021 i nominację do Orła.
Marcin Masecki
Pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, kurator, pedagog. Jego działalność obejmuje szerokie spektrum stylistyczne, a wirtuozowskie łączenie gatunków oraz łamanie granic między sztuką wysoką a rozrywkową to jego znaki rozpoznawcze. Regularnie koncertuje z repertuarem jazzowym i klasycznym. Jest stałym kuratorem warszawskiego życia muzycznego. Laureat Orła za muzykę do filmu Powr.t do tamtych dni Konrada Aksinowicza. Był aranżerem, kompozytorem i konsultantem muzycznym przy Zimnej wojnie Pawła Pawlikowskiego. Stworzył też ścieżki dźwiękowe do filmów O zwierzętach i ludziach Łukasza Czajki, Fuck for Forest Michała Marczaka oraz Obce niebo Dariusza Gajewskiego.
Janusz Gauer
Autor zdjęć filmowych, absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Studiował także podyplomowo w Holenderskiej Akademii Filmowej w Amsterdamie. Autor zdjęć do takich filmów fabularnych jak: Deja vu oraz V.I.P. Juliusza Machulskiego, Kuchnia polska Jacka Bromskiego, pierwszego polskiego filmu operowego Szkoła kochanków, czyli Cosi fan tutte Krzysztofa Tchórzewskiego, a także do pięciu seriali telewizyjnych, w tym Adam i Ewa, Samo życie oraz Barwy szczęścia. Członek PAF, Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) oraz SFP.
Kasia Sarnowska
Scenarzystka i producentka. Autorka lub współautorka scenariuszy, m.in: Wszystkie nasze strachy (reż. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt), (Nie)znajomi (reż. Tadeusz Śliwa), Chemia oraz Narzeczony na niby (reż. Bartosz Prokopowicz). Jej filmy poza sukcesami festiwalowymi (m.in. Złote Lwy na FPFF w Gdyni 2021) zgromadziły ponaddwumilionową publiczność w polskich kinach. Wspólnie z Kubą Kosmą prowadzi studio Serce, którego intencją jest opowiadanie angażujących historii z poszanowaniem widza. Aktualnie pracuje nad debiutami Julii Kolberger i Anny Kasińskiej, a także kolejnymi filmami Tadeusza Śliwy, Piotra Stasika i Łukasza Rondudy.
Kasia Walicka-Maimone
Kostiumografka teatralna i filmowa. Urodzona w Polsce, na stałe mieszka w USA. Jej ostatnie dzieło to kostiumy do dwóch sezonów serialu HBO Pozłacany wiek oraz do To wiem na pewno. Autorka kostiumów do Bielma (reż. Scott Cooper) i najnowszego filmu Wesa Andersona The Wonderful Story of Henry Sugar. Z Wesem Andersonem pracowała już wcześniej przy Kochankach z Księżyca. Ponadto tworzyła kostiumy do filmów: Capote, Foxcatcher, Moneyball (reż. Bennett Miller), Most szpiegów, Player One (reż. Steven Spielberg), Ciche miejsce, Ciche miejsce 2 (reż. John Krasinski), Żywioł. Deepwater Horizon (reż. Peter Berg). W teatrze pracowała z Philipem Glassem przy spektaklach: Les Enfants Terribles i The Sound of a Voice.
Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych
Agnieszka Dziedzic – Przewodnicząca Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych
Założycielka Koi Studio, obecnie producentka kreatywna w Aurum Film. Za swój pierwszy film Małe stłuczki (reż. Aleksandra Gowin, Ireneusz Grzyb) otrzymała Nagrodę za Najlepszy Debiut Producencki. Absolwentka prestiżowych programów szkoleniowych: EAVE, EAVE Puentes i ACE. W 2023 roku nominowana do nagrody Female Voice przyznawanej w trakcie festiwalu Mastercard OFF Camera i wyróżniona Nagrodą dla najlepszego producenta na KFF za dokument Radical Move (reż. Aniela Gabryel). Jej ostatnie filmy to Niebezpieczni dżentelmeni (reż. Maciej Kawalski), Delegation (reż. Asaf Saban) czy nagrodzona na MFF w Locarno 2023 koprodukcja Stepne (reż. Maryna Vroda).
Olga Bołądź
Polska aktorka filmowa, serialowa i teatralna oraz reżyserka. Absolwentka PWST w Krakowie. Uczyła się także na wydziale ruchu w Institut del Teatre w Barcelonie oraz w Stella Adler Academy of Acting & Theatre w Los Angeles. Ma na swoim koncie role w takich produkcjach jak: Nad życie (reż. Anna Plutecka-Mesjasz), Służby specjalne, Kobiety mafii, Botoks (reż. Patryk Vega) czy też Czas honoru. W 2020 roku jej krótkometrażowy film Alicja i żabka otrzymał dwie nagrody na FPFF w Gdyni.
Michał Szcześniak
Reżyser i scenarzysta. Obecnie przygotowuje film fabularny o Stanisławie Grzesiuku Grzesiuk, król życia, którego scenariusz napisany wspólnie z Bartoszem Janiszewskim został nagrodzony na festiwalu Script Wars i dostał główną nagrodę w konkursie SCRIPT PRO. W ostatnim etapie produkcji jest też jego nowy film dokumentalny Między nami są sytuacje. W 2015 roku film Punkt wyjścia był na shortliście do Oscara. Tragikomedia Patrz: wolna wola wygrała Grand Prix Konkursu Ministra Kultury „Kontest” na współczesną sztukę, a scenariusz Łódka – NISI MASA Short Film Script Contest. Nagrody zbierała też teatroteka Porwać się na życie według komedii Roberta Urbańskiego.
Jury Konkursu Filmów Mikrobudżetowych
Jan P. Matuszyński – Przewodniczący Jury Konkursu Filmów Mikrobudżetowych
Ukończył reżyserię na WRiTV UŚ w Katowicach i kurs dokumentalny w Szkole Wajdy. Jego filmy fabularne Ostatnia rodzina i Żeby nie było śladów stały się prawdziwymi zjawiskami uhonorowanymi licznymi nagrodami w Polsce i na świecie. Żeby nie było śladów został zakwalifikowany do konkursu głównego MFF w Wenecji 2021, a na FPFF w Gdyni 2021 twórcy filmu otrzymali Srebrne Lwy. Wcześniej, w 2016 roku, Ostatnia rodzina otrzymała Złote Lwy. Reżyser takich seriali jak Wataha czy Król (na podstawie powieści Szczepana Twardocha). Aktualnie prowadzi prace nad filmem Minghun, którego premiera przewidywana
jest na 2024 rok.
Krzysztof Terej
Producent filmowy, wspólnik oraz członek zarządu Watchout Studio od 2014 roku. Producent hitów polskiego box office’u Bogowie (reż. Łukasz Palkowski) i Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej (reż. Maria Sadowska) oraz międzynarodowego projektu Ukryta gra (reż. Łukasz Kośmicki) z Billem Pullmanem w roli głównej. Producent nadzorujący Prime Time (reż. Jakub Piątek), który swoją oficjalną premierę miał na Festiwalu Filmowym Sundance w styczniu 2021 roku, a wiosną zadebiutował na platformie Netflix. Producent pierwszego w Polsce filmu o zombie pod tytułem Apokawixa (reż. Xawery Żuławski). Ekspert PISF, członek Europejskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Gildii Producentów.
Kaja Krawczyk-Wnuk
Absolwentka filmoznawstwa na UJ oraz produkcji filmowej i telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi. Członkini PAF i Europejskiej Akademii Filmowej. Główna scenarzystka serialu Prawo Agaty i producentka pierwszego polskiego serialu HBO – Bez tajemnic. Współscenarzystka filmu Polot, wyróżnionego w konkursie SCRIPT PRO w 2018 roku. Autorka scenariusza adaptowanego do filmu Jana P. Matuszyńskiego Żeby nie było śladów (na podstawie reportażu Cezarego Łazarewicza), w 2021 roku prezentowanego w konkursie głównym MFF w Wenecji i nagrodzonego Srebrnymi Lwami na FPFF w Gdyni. Laureatka pierwszej edycji konkursu festiwalu Script Fiesta na najlepszy scenariusz polskiego filmu fabularnego.