Filmy sekcji Czysta Klasyka 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni

Filmy sekcji Czysta Klasyka 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni

Czysta Klasyka, stała sekcja Festiwalu Filmowego w Gdyni, poświęcona jest zrekonstruowanym cyfrowo dziełom polskiej kinematografii. Co roku firma KPD, (partner 39. FFG), wraz z Cyfrowym Repozytorium Filmowym (partnerem sekcji Czysta Klasyka podczas 39. FFG), w ramach projektu KinoRP rekonstruuje cyfrowo kilkadziesiąt polskich filmów. Sekcja została zapoczątkowana w 2008 roku pokazem filmu „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, ale zainteresowanie, jakim cieszyła się wśród festiwalowej publiczności, utwierdziło organizatorów w przekonaniu, że w 2011 roku pojedyncze premiery należy zastąpić pokazami większej ilości filmów.

Czysta Klasyka na 39. Festiwalu Filmowym w Gdyni to sześć zrekonstruowanych cyfrowo filmów. Wśród nich wydarzenie specjalne Festiwalu – premierowy pokaz jednej z najpopularniejszych polskich komedii sensacyjnych, „Wielkiego Szu” (1982) Sylwestra Chęcińskiego, laureata Platynowych Lwów 39. FFG. Widzowie Festiwalu zobaczą również trzy wybitne filmy Witolda Leszczyńskiego: utrzymany w konwencji poetyckiej przypowieści debiut reżysera („Żywot Mateusza”, 1967) oraz jego znakomite adaptacje prozy Edwarda Redlińskiego („Konopielkę”, 1981) i Edwarda Stachury („Siekierezada” 1985). Sekcję uzupełnią premierowe pokazy: słynnego „Kingsajzu” (1987) Juliusza Machulskiego, a także filmu „Zmruż oczy” (2003) Andrzeja Jakimowskiego, kolejnego – po „ Nie ma róży bez ognia”, „Pannach z Wilka” i „Człowieku z marmuru”  arcydzieła polskiego kina objętego mecenatem PKO Banku Polskiego i zrekonstruowanego cyfrowo w ramach projektu KinoRP.

Wybór filmów do sekcji Czysta Klasyka był dla mnie wielką przyjemnością – mówi dyrektor artystyczny Festiwalu, Michał Oleszczyk. – Jestem kinofilem i od lat śledzę światowy i polski rynek rekonstrukcji cyfrowych. Każda rekonstrukcja wybitnego filmu jest dla mnie świętem i doskonałą okazją, aby zobaczyć go na nowo. W tym roku kilka legendarnych, zapadających w pamięci obrazów polskiego kina (jak magiczne jezioro, po którym pływa bohater filmu „Żywot Mateusza”, koronkowo zaprojektowana Szuflandia z „Kingsajzu” czy były, opustoszały PGR ze „Zmruż oczu”) zobaczymy w zupełnie nowej jakości. Klasyka kina dostaje nowe życie i już teraz cieszę się na kolejne odnawiane cyfrowo polskie filmy.

Podpisy pod zdjęcia:

Wielki Szu, reż. Sylwester Chęciński, rok prod. 1982, ©SF KADR
Żywot Mateusza, reż. Witold Leszczyński, rok prod. 1967, SF ZEBRA
Siekierezada, reż. Witold Leszczyński, rok prod. 1985, SF ZEBRA
Konopielka, reż. Witold Leszczyński, rok prod. 1981, SF ZEBRA
Kingsajz, reż. Juliusz Machulski, rok prod. 1987, ©SF KADR
Zmruż oczy, reż. Andrzej Jakimowski, rod prod. 2003, fot. ZAiR