Sześć filmów w sekcji Polonica na 40. FFG
Polonica to jedna z najstarszych sekcji Festiwalu Filmowego w Gdyni. Jej celem jest zwrócenie uwagi na działalność polskich filmowców poza granicami kraju. Sekcja prezentuje międzynarodowe produkcje z różnych krańców świata, których wspólnym mianownikiem jest udział polskich filmowców. Wedle słów dyrektora artystycznego Festiwalu, Michała Oleszczyka: Sekcja ta pozwala na uświadomienie sobie wkładu, jaki w produkcję międzynarodową mają rokrocznie polscy filmowcy. Oczywiście nie pokazujemy wszystkiego, ale nawet wybór daje wyobrażenie o wszechstronności naszych artystów kina, tudzież uniwersalności polskich wątków kulturowych.
Zaprezentujemy głośny film „Difret” (reż. Zeresenay Mehari), za montaż którego odpowiedzialna jest Agnieszka Glińska, a wspaniałe zdjęcia wyszły spod ręki Moniki Lenczewskiej. Kolejną produkcją jest „Rana” ze scenografią Allana Starskiego. „Baba Jaga pokonana” (reż. Jessica Oreck) to film kręcony częściowo w Polsce, natomiast „Arizona w mojej głowie” (reż. Matthias Huser) jest polsko-szwajcarską produkcją z udziałem polskich aktorów: Eryka Lubosa, Krzysztofa Kiersznowskiego, Lecha Dyblika i Haliny Skoczyńskiej. W polsko-francuskim filmie „Znam kogoś, kto cię szuka” Julii Kowalski główną rolą męską zagrał Andrzej Chyra. Dla młodych widzów przeznaczony jest film „Życie według Nino” (reż. Simone van Dusseldorp), na podstawie scenariusza Urszuli Antoniak. Reżyserka i scenarzystka będzie również uczestniczyć w debacie „Kino dla dzieci w Polsce dzisiaj – sukcesy i perspektywy”.
„Życie według Nino” („Life According to Nino”) to jeden z najbardziej oczekiwanych pokazów specjalnych Festiwalu – głównie ze względu na osobę Urszuli Antoniak, która zaskoczyła widza nową rolą – scenarzystki filmu dla młodzieży. Dystrybutorem filmu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, a jego oficjalna premiera odbędzie się podczas tegorocznego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci, który odbędzie się w 17 miastach w dniach 26.09-4.10.2015.
Wydarzeniem będzie także projekcja słynnego etiopsko-amerykańskiego filmu „Difret”, który otrzymał nagrody m.in. na Berlinale, Camerimage i w Sundance. Film zmontowała Agnieszka Glińska, a autorką zdjęć jest Monika Lenczewska. Film w przejmujący sposób ujmuje temat przemocy wobec dzieci i ich brutalnego wykorzystywania. W Addis Abeba prawniczka otwiera sieć zapewniającą ubogim kobietom i dzieciom bezpłatną reprezentację prawną. To akt odwagi – naraża się w ten sposób na wszelkiego rodzaju prześladowania ze strony policji i polityków. Jednakże prawdziwą próbą ogniową staje się obrona 14-letniej Hirut, która zostaje porwana i zgwałcona w drodze ze szkoły i walcząc z prześladowcami, zabija w obronie własnej. Jeszcze większym wyzwaniem okazuje się zmierzenie z okrutną tradycją porwań dziewczynek i gwałtów jako drogi do wymuszonego zwyczajem małżeństwa…
„The Cut” („Rana”) ze scenografią Allana Starskiego to wielostronna koprodukcja z 2014 roku, w której wzięło udział aż sześć państw: Niemcy, Francja, Polska, Włochy, Kanada, Turcja. Akcja toczy się w tureckim mieście Mardin w 1915 roku. Pewnej nocy tureccy policjanci otaczają wszystkich armeńskich mężczyzn w mieście, w tym młodego kowala, Nazareta Manoogiana, który zostaje oddzielony od swojej rodziny. Wiele lat później, po tym jak udało mu się przetrwać horror ludobójstwa, dowiaduje się, że jego dwie córki również nadal żyją. Rozpoczyna poszukiwania: od pustyni Mezopotamii przez Hawanę aż po jałowe, wyludnione prerie Dakoty Północnej. Po drodze spotyka ludzi o anielskich charakterach i złotym sercu, ale też wcielonego diabła.
„Baba Jaga pokonana” to niezwykła koprodukcja amerykańsko-polsko-rosyjsko-ukraińska. Dziwny, czarujący film Jessiki Oreck, prezentowany na pokazach New Directors/New Films 2014 w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, łączy animację z dokumentem i elementami fabuły, aby opowiedzieć słowiańską bajkę o Babie Jadze – przerażającej postaci żyjącej w leśnej chatce na kurzej nóżce. Oreck zafascynowana jest rytuałami, przesądami i baśniami różnych kultur. W „Babie Jadze” skupia się na związku między opowieściami dla dzieci a wojną i przewrotami społecznymi.
Reżyserka filmu „Znam kogoś, kto cię szuka” („Crache-coeur”) Julia Kowalski urodziła się we Francji w 1979 roku. Jej rodzice są Polakami. Film jest jej pełnometrażowym debiutem fabularnym. Jest to koprodukcja francusko-polska, wsparta przez PISF, której polskim producentem jest firma Donten & Lacroix Films. Bohaterka filmu, Rose, wychowująca się bez matki nastolatka z francuskiej prowincji, przeczuwa, że na bunt i złość będzie mogła pozwolić sobie jedynie teraz. Miota się pomiędzy skrajnymi emocjami i walczy z własną niewinnością. Polskie korzenie ojca nie mają z tym nic wspólnego. Dzieciństwo bezpowrotnie odeszło. Rose znajduje sposób na zbudowanie relacji z chłopakiem. Zatrudniony przez ojca Polak (Andrzej Chyra) ma tu syna, którego w przeszłości porzucił i z którym chce odnowić więzi. Dziewczyna, z nudy czy dla zabawy, wchodzi w środek uczuciowej układanki między synem a ojcem…
„Arizona w mojej głowie” to debiut fabularny Matthiasa Husera, w którym główne role zagrali Krzysztof Kiersznowski, Eryk Lubos, Halina Skoczyńska. Film pokazuje sytuację, w której era analogowa dobiegła końca. Została jeszcze jedna sprawa. Trzeba rozmontować wszystkie budki telefoniczne. Zamknięty w sobie, małomówny Leonard (Krzysztof Kiersznowski) wyrusza wraz z kierowcą – narwanym Benem (Eryk Lubos) w podróż do końca epoki. Jest to film o braku komunikacji między najbliższymi sobie ludźmi, o bolesnym odczuwaniu tego braku i niemalże fizycznej niemocy w nawiązywaniu kontaktu z drugim człowiekiem. Jednocześnie to opowieść o próbie budowania relacji, bez których życie jest puste i jałowe, jak miejsce w którym żyją bohaterowie.
Projekcjom Poloniki będą towarzyszyły spotkania z twórcami. Wszystkie projekcje odbędą się Gdyńskim Centrum Filmowym i Multikinie.
Fot. „Difret”, reż. Zeresenay Mehari