Wiosenne przygody krasnala

Wiosenne przygody krasnala

reż.

Witold Giersz

1959, 0 godz. 9 min

Pełna przygód – oparta na motywach znanej książki Lucyny Krzemienieckiej – opowieść o krasnalu Hałabale, późniejszym bohaterze telewizyjnego Domowego przedszkola, który z radością wita pierwsze wiosenne dni.

Pokaz filmu w ramach programu dla grupy wiekowej: klasa 1- 3

Zestaw 2

53 min


Witold Giersz

Reżyser i scenarzysta filmów animowanych, jeden z najważniejszych twórców polskiej animacji.

Urodził się 26 lutego 1927 roku w Poraju koło Częstochowy. Z kinematografią związał się w roku 1950. Do tej pory zrealizował blisko pięćdziesiąt filmów, za które otrzymał ponad sto nagród i wyróżnień na najbardziej prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Cork, Edynburgu, Honolulu, Lipsku, La Felguerze, Londynie, Melbourne, Moskwie, Oberhausen, Paryżu, San Francisco, Teheranie, Turynie, Warnie, Wiedniu, Krakowie i Poznaniu.

Artysta bardzo szybko wypracował własny, natychmiast rozpoznawalny charakter filmowego pisma. Ze względu na rolę koloru, a także sposoby nakładania barw oraz ich ożywiania, które preferuje w swej sztuce, często jest nazywany malarzem ekranu, a jego animacje – ruchomym malarstwem.

Jako reżyser zadebiutował Tajemnicą starego zamku (1956). W dżungli (1957) to kolejny, a zarazem ostatni film Giersza zrealizowany w Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej. W 1956 roku Giersz trafił do stolicy, gdzie współorganizował filię bielskiego SFR, dwa lata później przekształconą w samodzielne Studio Miniatur Filmowych, któremu był wierny blisko trzydzieści lat. W latach 1985–1992 kierował TV Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu. Animacji uczył się na planie, metodą prób i błędów. Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi ukończył zaocznie dopiero w 1974 roku, a dyplom uzyskał trzy lata później, będąc już uznanym – w kraju i na świecie – artystą, mającym na koncie blisko trzydzieści filmów oraz ponad pięćdziesiąt festiwalowych trofeów.

Uprawia swego rodzaju artystyczny płodozmian, przedzielając filmy stricte dziecięce tytułami skierowanymi głównie (co nie oznacza wyłącznie) do starszej publiczności. I tak po rysunkowych Wiosennych przygodach krasnala (1959), opartych na motywach opowiadań Lucyny Krzemienieckiej, poświęconych Hałabale, realizuje Neonową fraszkę (1959) o niespełnionym uczuciu hotelowego boya do uroczej fryzjerki, a po Skarbie Czarnego Jacka (1961) – przygodowej opowiastce korsarskiej – nastrojowe Oczekiwanie, swoisty „film w filmie”. Realizację bestsellerowego Czerwonego i czarnego poprzedzą dwa odcinki serialu Jacek śpioszekW piaskach pustyni (1962) i Podarta książka (1962) – oraz edukacyjne Dinozaury, cz. 1 i 2 (1963). Następne tytuły to Ladies and Gentlemen (1963), gorzka satyra o wyższości dóbr materialnych nad uczuciowymi, odcinek detektywistycznego serialu dla najmłodszych Na tropie… (1963) oraz Kłopoty z ciepłem (1964), błyskotliwy wykład o problemach związanych z ciepłotą zwierząt. Dwa odcinki serialu Proszę słonia (1968), wykorzystane dziesięć lat później w filmie pełnometrażowym, nakręcił pomiędzy Admirałem (1968) a Intelektualistą (1969), malowanym szpachelką i utrzymanymw poetyce rysunków jaskiniowych.

Szczególne miejsce w dorobku Giersza zajmuje zachwycający, a zarazem przejmujący Pożar (1975), apokaliptyczny obraz nawiedzonego przez kataklizm lasu.

Animacje Giersza imponują nie tylko ścieżką wizualną, ale i dźwiękową. Zawsze współpracował ze znakomitymi kompozytorami: do jego wczesnych obrazów – W dżungli oraz Wiosennych przygód krasnala – muzykę napisała słynna kompozytorka i skrzypaczka Grażyna Bacewicz, do Neonowej fraszki – pionier polskiej muzyki elektronicznej Włodzimierz Kotoński, do Konia, Wspaniałego marszu i Śladów – świetny pianista Kazimierz Serocki, a do Pożaru – Jacek Ostaszewski, lider awangardowego Osjana. Ulubionym kompozytorem Giersza był jednak Waldemar Kazanecki, autor muzyki do większości jego dzieł.

Witold Giersz nie jest wyłącznie znakomitym artystą, ale i wspaniałym pedagogiem. Wprawdzie nie naucza sztuki animacji w żadnej szkole filmowej, ale bardzo często prowadzi warsztaty, zwłaszcza kierowane do najmłodszych fanów ożywiania plastyki, czego najlepszym przykładem są coroczne zajęcia w liczącej już dwadzieścia lat Letniej Akademii Filmowej w Legnicy. Artysta jest także niezwykle aktywny w działalności społecznej na rzecz środowiska filmowego. Członek-założyciel SFP, wieloletni członek jego Zarządu Głównego.

produkcja Studio Miniatur Filmowych

Legenda
Konkurs Główny
Konkurs Inne Spojrzenie
Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Sekcje pozakonkursowe
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.