Gdynia Dzieciom

12 - 16 września | 09:00 - 16:00
Gdynia Dzieciom

Pooglądajcie ze mną, mamo, tato!

Premiery i żelazna klasyka, długie metraże i krótkie, fabuły i animacje, tytuły kinowe i odcinki seriali telewizyjnych. Blisko pół setki atrakcyjnych filmów zainspirowanych literaturą. To z ekranizacji popularnych książek złożono program tegorocznej edycji – organizowanego przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich – przeglądu Gdynia Dzieciom.

Była kiedyś seria książeczek dla najmłodszych, wydawana przez Naszą Księgarnię, zatytułowana „Poczytaj mi, mamo”. To bez wątpienia najwspanialsze książeczki dzieciństwa – nie tylko mojego, ale każdego pokolenia. I dalej tak zapewne będzie, bo to opowiastki uniwersalne i ponadczasowe, a z okazji setnych urodzin wydawnictwo wznowiło tę kultową już serię. A więc hasło „Poczytaj mi, mamo” nadal aktualne. Do wspólnego czytania można by zachęcić i tatę.

Na początku było słowo, dopiero potem pojawiły się ruchome obrazy. Autorzy programu tegorocznej edycji Gdynia Dzieciom dorzucają więc kolejne nośne hasło: „Pooglądaj ze mną, mamo, tato”. Literatura dla dzieci i młodzieży zawsze stała u nas na niezłym poziomie, a i wiele filmów nią inspirowanych zdaje się opierać upływowi czasu, jak choćby ponadsześćdziesięcioletni Król Maciuś I (1958) Wandy Jakubowskiej, utrzymana w konwencji baśni przenikliwa opowieść o mechanizmach sprawowania władzy oparta na głośnej książce Janusza Korczaka, pełna suspensu i nieoczekiwanych zwrotów akcji Wyspa złoczyńców (1965) Stanisława Jędryki, będąca pierwszą adaptacją przygód Pana Samochodzika spisanych przez Zbigniewa Nienackiego, czy błyskotliwy serial Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej (1969–1970) – oparty na popularnej książce Stanisława Pagaczewskiego – Porwanie Baltazara Gąbki, poświęconej niewiarygodnym przygodom Smoka Wawelskiego, towarzyszącego mu kucharza Bartłomieja Bartoliniego oraz tytułowego ekscentrycznego profesora. A jeśli już o animację chodzi, w której, jak powszechnie wiadomo, nie ma rzeczy niemożliwych, warto zwrócić uwagę na filmy sięgające do klasycznych bajek, baśni i legend (świetna seria „Bajki i baśnie polskie” TV Studia Filmów Animowanych w Poznaniu) czy dowcipnych, ale i mądrych wierszy Wiery Badalskiej (seria „Ballady” Studia Filmów Rysunkowych). Pokazanie tych – jak się okazuje – ponadczasowych tytułów będzie zapewne atrakcyjne dla młodych widzów, ale i dla starszych, jeśli zechcą im towarzyszyć.

Gdybyśmy jednak zdecydowali się zaryzykować i otworzyć na nowości, oferta jest szeroka, różnorodna i kusząca. Choćby Agatka czy Basia, dwa niezwykle udane seriale o życiu codziennym – jakże jednak intrygującym, pełnym przygód i niespodzianek – tytułowych kilkulatek, Szmatkowe Królestwo, w którym rządzą królewna Bianka i zaprzyjaźniony z nią chomik Albert, albo Maleńkie Królestwo Aurelki, gdzie głównej bohaterce towarzyszy mądra Jaga z kotem Babą. No i przede wszystkim Tęsknota Wioli Sowy, pilotażowy odcinek Wielkiej księgi uczuć, zapowiadający efektowną adaptację bestsellerowej serii książek Grzegorza Kasdepkego, w której autor poprzez losy grupy przedszkolaków przygląda się różnorodnym emocjom, tym dobrym i tym złym. A czyni to z poczuciem humoru i mądrą, życiową refleksją. Ważnym uczuciom – miłości, tęsknocie, akceptacji i tolerancji – poświęcone są, rozpostarte pomiędzy światem rzeczywistym a fantastycznym, Dzień czekolady Anny Onichimowskiej oraz Czarny Młyn Marcina Szczygielskiego, przeniesione na ekran przez Jacka Piotra Bławuta oraz Mariusza Paleja, a także film Kristoffera Rusa Za duży na bajki, nagrodzony na tegorocznym Kinie w Trampkach. W uzasadnieniu werdyktu jury czytamy: „Ten film nie terapeutyzuje, lecz po prostu opowiada – o młodych, o starszych, właściwie o nas wszystkich – i robi to w sposób absolutnie znakomity”.

W Polskim filmie dla dzieci i młodzieży – książce, którą przed kilku laty napisałem wspólnie z Anną Wróblewską – zamiast wstępu zamieściliśmy tekst Załogi G, popularnej piosenki zespołu Hurt. Te kilka wersów mogłoby stać się także mottem Gdyni Dzieciom, zwłaszcza tegorocznej edycji: „Chciałbym być zawsze niewinny i prawdziwy / Chciałbym być zawsze pełen wiary i nadziei / Tak jak Bolek i Lolek, Tytus, Romek i A’Tomek / Dzieci z Bullerbyn, Tomek na tropach yeti / Tak jak król Maciuś Pierwszy, Asterix i Obelix / Jak załoga G, MacGyver i Pippi”.

Jerzy Armata

 Gdynia Dzieciom jest organizowana przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich przy współpracy Pomorskiej Fundacji Filmowej.

Program dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Honorowym Patronem przeglądu jest UNICEF Polska – organizacja humanitarna działająca na rzecz dzieci.

ANIMACJE

Zestaw I | Set I 13 września 9:00

(grupa wiekowa: przedszkole–I klasa) – 41 min

Bałtyk

reżyseria Piotr Giersz, 9 min, Serafiński-Studio, 2015

Trzęsacz – mała wioska rybacka nad Bałtykiem, początek XIX wieku. Stary rybak mieszka w ubogiej chacie wraz ze swoją piękną córką Ewą. Do wsi przypływają marynarze. Ewa i jeden z nich, Kazimierz, zakochują się w sobie. Wkrótce marynarz wypływa na wojnę, ale przysięga dziewczynie, że po nią wróci. Kazimierz ginie i zostaje pochowany w morzu, a jego ukochana umiera ze smutku. Jej ciało spocznie na klifie, na przykościelnym cmentarzu. Kazimierz pod postacią morza wraca po Ewę, niszcząc potężną siłą fal kolejne fragmenty klifu, kościoła i cmentarza. Fale docierają do mogiły dziewczyny, zabierając ją w wody Bałtyku. Spełniona obietnica łączy kochanków na wieczność.

Nie taki krokodyl straszny

reżyseria Grzegorz Koncewicz, 10 min, Serafiński-Studio, 2020

Pewien pies zaprosił do swojego domu krokodyla i tym samym zapoczątkował całą serią zabawnych zwrotów akcji. Krokodyl uciekł ze sklepu ze zwierzętami, ponieważ był przekonany, że przez sen zjadał małe zwierzątka, a kłóciło się to z jego światopoglądem. Pies już miał pożałować swej gościnności, okazało się jednak, że krokodyl naprawdę nie jest agresywny, a zwierzątka znikały ze sklepu, ponieważ były kupowane.

Historyjek na tropie – Zawisza Czarny

reżyseria Piotr Furmankiewicz, 12 min, Fumi Studio, 2020

Nieco zwariowany profesor Historyjek prosi Szymona i Agatę o pomoc w naprawie… historii Polski! Naukowiec stworzył komputer do podróży w czasie, ale przeciążenie systemu zassało wiele elementów z wydarzeń historycznych, które trzeba jak najszybciej odesłać na swoje miejsce. W tym odcinku Szymon i Agata poznają legendarnego, polskiego rycerza – Zawiszę Czarnego.

Agatka i liście (seria: Agatka)

reżyseria Andrzej Piotr Morawski, 10 min, Serafiński-Studio, 2019

Agatka wykleja obrazek z opadłych liści: w tle jesienny las, na pierwszym planie tańcząca Liściowa Panienka. Gdy Agatka pokazuje Cyrylowi skończony rysunek, okazuje się, że zniknęła z niego Liściowa Panienka, a z obrazka dobiega wołanie o pomoc, więc dzieci wskakują w liściowy świat. Napotykają biegnące w popłochu zwierzęta, ostrzegające ich przed Smokiem, który uwięził Liściową Panienkę. Po wielu przygodach Agatce i Cyrylowi udaje się ją uwolnić i zaprzyjaźnić ze Smokiem.

Zestaw II | Set II 14 września 9:00

(grupa wiekowa: przedszkole) – 42 min

Seria SZMATKOWE KRÓLESTWO (tytuł angielski: PATCHWORK KINGDOM) – PREMIERA

Bianka i Albert (seria: Szmatkowe Królestwo)

reżyseria Jarosław Szyszko, 7 min, Serafiński-Studio, 2022

Podczas spaceru po lesie Tatę Króla i Królewnę Biankę zaskoczył ulewny deszcz. Tata gdzieś się zgubił, a Królewna znalazła schronienie pod grzybkiem, pod którym wcześniej ukrył się Chomik Albert. Wkrótce dołączyli do nich Pan Świerszcz i Wróbel Stefan. Zrobiło się więc tłoczno i nie obyło się bez kłótni. Na szczęście grzyb podczas deszczu urósł i zmienił się w duży „parasol”. Ta przygoda jest początkiem znajomości i przyjaźni dwójki głównych bohaterów: Królewny Bianki i Chomika Alberta.

Kopalnia cukru (seria: Szmatkowe Królestwo)

reżyseria Paweł Czarzasty, 7 min, Serafiński-Studio, 2022

Królewnę Biankę naszło na coś słodkiego, ale na zamku w ogóle nie ma słodyczy. Dzieci dochodzą do wniosku, że skoro jest kopalnia soli, to musi też istnieć kopalnia cukru, i wyruszają na jej poszukiwanie. Tata Alberta – Chomik Drwal prowadzi dzieci na pole buraków cukrowych. Przy pomocy Słońca udaje się skrócić proces i z zebranych buraków otrzymać upragnioną słodycz.

Popisy cyrkowe (seria: Szmatkowe Królestwo)

reżyseria Szymon Adamski, 7 min, Serafiński-Studio, 2022

Królewna Bianka jest wielką fanką cyrkowca Pana Świerszcza, chce go też naśladować. Podczas wieczornego występu mistrza nadarza się okazja – można jak on przejść po linie. Nie udaje się jej jednak ta sztuka i o mało nie dochodzi do tragedii. Widzowie zamierają z przerażenia, a Chomik Albert nie traci głowy i ratuje przyjaciółkę. Ci, którzy wcześniej wyrażali się o nim lekceważąco, zmieniają zdanie.

Bal (seria: Szmatkowe Królestwo)

reżyseria Elżbieta Wąsik, 7 min, Serafiński-Studio, 2022

Na zamku odbywa się elegancki bal. Królewna Bianka wygląda olśniewająco w nowej sukieneczce, sala balowa zachwyca przepychem, Żabi Jazzband przygrywa. Chomik Albert ubrał się w najlepsze ciuchy, ale i tak wygląda biednie w tym otoczeniu. Mimo to bawi się znakomicie. Niestety połatane spodenki pękają podczas szalonego tańca. Dowiadujemy się, że Chomik Albert wychowuje się bez mamy. Królowa Mama, mistrzyni szycia, naprawia Albertowi spodenki i zostaje jego „przyszywaną mamą”.

Świnka skarbonka (seria: Szmatkowe Królestwo)

reżyseria Jan Steliżuk, Grażyna Firląg, 7 min, Serafiński-Studio, 2022

Świnka skarbonka Królewny Bianki jest głodna, bo od dawna nie dostała ani pieniążka. Tymczasem Chomik Albert gubi mleczny ząb. Tata Król kojarzy te dwa fakty i zaczyna uczyć dzieci „robienia pieniędzy”. Mleczak włożony pod poduszkę w nocy zamienia się w pieniążek, a ten następnej nocy w stos monet. Rozochocony Król przekarmia nimi świnkę i gdyby nie Królowa Mama, mogłoby się to dla świnki źle skończyć.

Żabi Królewicz (seria: Szmatkowe Królestwo)

reżyseria Bartosz Zarzycki, 7 min, Serafiński-Studio, 2022

Królewna Bianka marzy o królewiczu z bajki i postanawia go odnaleźć pośród żab z ogrodowej sadzawki. Jak wiadomo, wystarczy pocałować odpowiednią żabę, by odczarować zaklętego w niej królewicza. Chomikowi Albertowi nie bardzo się ta zabawa podoba, jest trochę zazdrosny. Wymarzony królewicz na szczęście okazuje się gburem i Królewna docenia Alberta.

Zestaw III | Set III 15 września 9:00

(grupa wiekowa: przedszkole–I klasa) – 45 minut

Odcinek pilotażowy: Tęsknota (seria: Wielka Księga Uczuć)

reżyseria Wiola Sowa, 7 min, EGoFILM, 2020

Zbiór zabawnych historii o pani Miłce, nauczycielce do zadań specjalnych, teatralnym pajacyku i grupie przedszkolaków, których nie da się nie lubić. Każdy z odcinków serii poświęcony jest innemu uczuciu. Historie opowiadają m.in. o tęsknocie, wstydzie, pogardzie, zazdrości, miłości, nienawiści. Na końcu każdego odcinka znajdą się praktyczne rady dla dzieci i dorosłych.

Odcinek pilotażowy: Królewicz (seria: Maleńkie Królestwo Aurelki)

reżyseria Marta Stróżycka, 7 min, EGoFILM, 2020

Kto by nie chciał być królewną! Albo księciem. Przechadzać się w koronie po pałacu, wydawać rozkazy, siedzieć na tronie… Żadnych obowiązków, same przyjemności. Ale czy aby na pewno tak właśnie wygląda życie królewny? A co zrobić, kiedy korona ciśnie w głowę, tron jest twardy, najpiękniejsza suknia świata uwiera pod pachami, a Wielki Ochmistrz ciągle zawraca głowę jakimiś rozporządzeniami? Jakby tego było mało, pod wieżą zjawia się zarozumiały królewicz o imieniu dłuższym niż szyja żyrafy, a z krzaków wyłazi pomarańczowy smok obżerający się krówkami. Jak ma sobie z tym wszystkim poradzić jedna mała Aurelka…? Nawet na największe kłopoty znajdzie się sposób, jeśli tylko ma się poczucie humoru, odwagę i własne zdanie. Przyda się też mądra Jaga z kotem Babą…

Odcinek pilotażowy: Złowróżbne spaghetti (seria: Bajka na końcu świata)

reżyseria Marcin Podolec, Kacper Zamarło, 7 min, EGoFILM, 2022

Wiktoria i Bajka wędrują, by odnaleźć rodziców. Mijają dymiące kratery, wymarłe lasy i gruzowiska, a kierunek wyznaczają im tajemnicze światła na niebie. Świat po wielkim wybuchu to zdecydowanie nie najlepsze miejsce dla dziewczynki i psa. Jeśli już jednak mamy tam dziewczynkę i psa, pozostaje nam trzymać kciuki za powodzenie ich wyprawy!

Gwiazdka z Nieba

reżyseria Sofya Nabok, 6 min, EGoFILM, 2021

Główną bohaterką jest urocza Orzesznica. Pewnej ciemnej nocy, na polanie, zwierzątko znalazło uśmiechniętą Gwiazdkę, która spadła z nieba. Wiele je różniło, ale od razu się polubiły. Choć cudownie mijał im czas na wspólnej zabawie i zwariowanych tańcach, Orzesznica wiedziała, że miejsce jej przyjaciółki jest na niebie. Poczuła, że nie może jej dłużej zatrzymywać. To krótka historia o próbie powrotu do domu, bezinteresownej pomocy dawanej z serdeczności oraz o tym, że nie należy się poddawać.

Leżące drzewo (seria: Żubr Pompik)

reżyseria Marta Wojciechowska-Witek, 7 min, EGoFilm, 2020

Gdzieś w głębinach wielkiej, dzikiej, zielonej puszczy mieszka żubr Pompik. Właściwie to żuberek Pompik, jako że w porównaniu z innymi żubrami jest niewielki, do tego nie tak silny, szybki i skoczny, jak jego rówieśnicy. Niezbyt się nadaje do tradycyjnych żubrzych zabaw w przepychanie rogami, wbęcywanie na drzewa czy żubrzego berka dookoła polany, ma za to inne zainteresowania. Pompik jest bowiem najbardziej ciekawskim ze zwierząt w puszczy.

Kiepski poranek olbrzyma Grzmocicha (seria: Wiking Tappi)

reżyseria Łukasz Kacprowicz, 11min, EGoFilm, 2018

We wspaniałym, magicznym Szepczącym Lesie, który ciągnie się nad brzegami Lodowej Zatoki, mieszka wiking Tappi. Nie jest on prawdziwym wikingiem, gdyż ani w głowie mu wymachiwanie mieczem. Jego największą bronią są uśmiech, życzliwość i pomysłowość.

Zestaw IV | Set IV 13 września 11:00

(grupa wiekowa: klasy I–III) – 52 min

Warszawska Syrenka (seria: Baśnie i bajki polskie)

reżyseria Paweł Czarzasty, 13 min, TV Studio Filmów Animowanych, 2016

Opowieść o tym, że umiłowanie wolności jest w życiu najważniejsze, a ten, kto spróbuje odebrać ją komukolwiek, zostanie ukarany… Pewna ciekawa świata Syrenka popłynęła w głąb nieznanego lądu. Nisza w zakolu Wisły daje jej schronienie, a ryby i raki stają się jej nowymi przyjaciółmi. Syrenka często śpiewa i jej piękny śpiew zachwyca rybaka Szymka. Jakże wielkie jest jego zdziwienie, gdy odkrywa, że ojciec i brat uwięzili Syrenkę i chcą sprzedać ją Księciu…

O niezwykłej przyjaźni (seria: Baśnie i bajki polskie

reżyseria Robert Turło, 13 min, TV Studio Filmów Animowanych, 2016

Opowieść o życiu, które naturalnie prowadzi do starości, i o tym, że szacunek do innych jest częścią dobrego życia… W pewnym lesie spotykają się wyrzucone przez ludzi stare zwierzęta: Osioł – bo nie miał już sił pracować, Pies – bo nie upilnował gospodarstwa, Kot – bo nie polował na myszy i Kogut – bo o świcie przestał piać. Wraz z nadejściem nocy postanawiają razem wyruszyć w świat i znaleźć nowy dom…

O drwalu i diable (seria: Baśnie i bajki polskie)

reżyseria Jacek Adamczak, 13 min, TV Studio Filmów Animowanych, 2015

Opowieść o tym, że nie taki diabeł straszny, jak go malują… Dawno, dawno temu, a może nie tak dawno… za górami, za lasami, a może gdzieś niedaleko… był sobie Gajowy, który w ostatnim lesie w okolicy pilnował trzech ostatnich, bardzo zestresowanych ptasim śpiewem wilków. Był sobie też Drwal, który z braku zajęcia budował ciągle nowe budki dla ptaków. I był sobie Diabeł, który robić miał to, co zwykle diabłom przypisane, czyli kusić i nakłaniać do złego, ale… Diabła skusiły maliny Drwala, które ten za swoją pracę dostał od Gajowego. Nawet Czart w piekle był oburzony i nakazał Diabłu naprawić szkodę…

Apolejka i jej osiołek (seria: Baśnie i bajki polskie)

reżyseria Joanna Jasińska-Koronkiewicz, 13 min, TV Studio Filmów Animowanych, 2016

Opowieść o tym, że wdzięk, skromność i afirmacja życia przynoszą szczęście… Baśń Marii Krüger urzeka prostotą, skromnością i siłą przekazu. W wysokiej wieży żyje królewna Apolejka. Do jej komnaty prowadzi sto siedemdziesiąt sześć stopni krętych schodów, dlatego Apolejka bardzo nie lubi schodzić do ogrodu. Aż pewnego razu słyszy, że ktoś śpiewa o niej piosenkę, widzi Królewicza, ale kiedy zbiega z wieży, przy studzience stoi nie Królewicz, tylko Osiołek…

Zestaw V | Set V 14 września 11:00

(grupa wiekowa: przedszkole–I klasa) – 48 min

W krainie króla Słoneczko (seria: Porwanie Baltazara Gąbki)

reżyseria Edward Wątor, 7 min, Studio Filmów Rysunkowych, 1969

Smok Wawelski i kucharz Bartolini przybywają do kraju króla Słoneczko, który ma im za złe, że są jedynymi nieopalonymi stworzeniami w jego państwie.

Przez kraj Deszczowców (seria: Porwanie Baltazara Gąbki)

reżyseria Stanisław Dülz, 7 min, Studio Filmów Rysunkowych, 1969

Kucharz Bartolini i Smok Wawelski pędzą samochodem przez kraj Deszczowców. Złośliwy Don Pedro zastawia na nich pułapki, oni jednak szczęśliwie je omijają.

Don Pedro (seria: Porwanie Baltazara Gąbki)

reżyseria Wacław Wajser, 7 min, Studio Filmów Rysunkowych, 1970

Smok i kucharz Bartolini ratują z opresji Don Pedra, który z wdzięczności przyrzeka, że już nie będzie czynił zamachów na życie swoich wybawców.

Ballada o grzecznym rycerzu (seria: Ballady)

reżyseria Józef Byrdy, 8 min, Studio Filmów Rysunkowych, 1987

W okolicy zamku straszy okrutny smok. Wielu rycerzy próbuje go przepędzić z jamy, ale bez skutku. Do walki ze smokiem staje rycerz sławny ze swej grzeczności i perswazją przekonuje bestię, aby opuściła okolice zamku. Smok posłusznie spełnia żądanie grzecznego rycerza.

Ballada o kapryśnej królewnie (seria: Ballady)

reżyseria Józef Byrdy, 9 min, Studio Filmów Rysunkowych, 1979

Królewna chce iść na bal w sukni uszytej z płatków śniegu. Krawcy czynią zadość kaprysom królewny, ale ona sama zostaje zawstydzona na balu, kiedy jej śniegowy strój zamienia się w kałużę.

Ballada o królu Dąsalu Wąsatym (seria: Ballady)

reżyseria Józef Byrdy, 10 min, Studio Filmów Rysunkowych, 1980

Zła wróżka sprawia, że mały królewicz staje się zły i ciągle nadąsany. Wstaje zawsze z łóżka lewą nogą i kiedy zostaje władcą, to samo każe czynić swoim poddanym. Wszyscy w królestwie są więc nadąsani. Niespodziewanie zjawia się wesoły żaczek, który przestawia łóżko królewskie tak, żeby władca wstał rano prawą nogą. Kiedy tak się staje, do królestwa wracają radość i śmiech.

Zestaw VI | Set VI 15 września 11:00

(grupa wiekowa: przedszkole) – 44 min

Basia i bałagan (seria: Basia)

reżyseria Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, 11, Grupa Smacznego, 2019

Tym razem Basia podchodzi z entuzjazmem do nowego wyzwania, jakim są obowiązki domowe. Dziewczynka jest podekscytowana, że jak każdy członek rodziny ma swoje własne zadania do wykonania. Okazuje się jednak, że bałagan to wyjątkowa próba dla cierpliwości pięciolatki. Mimo że Basia dwoi się i troi, żeby sobie z nim poradzić, ten niepostrzeżenie wypełnia coraz to nowe kąty. To opowieść o dziecięcej determinacji w konfrontacji z codziennością, która bywa przytłaczająca nawet dla dorosłych.

Basia i Mama w pracy (seria: Basia)

reżyseria Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, 11 min, Grupa Smacznego, 2019

Basia jest przyzwyczajona, że mama zajmuje się domem, a tata wychodzi do pracy. Tymczasem w życiu rodziny dochodzi do rewolucyjnej zmiany – mama ma napisać szkolny podręcznik i musi nad nim pracować z domu. Nie tylko Basi, ale też pozostałym członkom rodziny trudno jest zrozumieć, że to ważna praca i podczas jej wykonywania mama nie może zajmować się codziennymi obowiązkami. Ta opowieść uczy nas wszystkich, że każdy rodzaj pracy jest istotny. Dzięki niej dzieci mają również szansę dowiedzieć się, że zarówno rodzinne zmiany, jak i błędy popełniane przez rodziców to coś zupełnie normalnego.

Basia i Titi (seria: Basia)

reżyseria Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, 11 min, Grupa Smacznego, 2019

Kiedy do grupy przedszkolnej dołącza ciemnoskóry chłopiec, Basia nie kryje ekscytacji i bardzo chce bawić się z nowym kolegą. Okazuje się to trudne do wykonania, bo mały Titi jest zamknięty w sobie i mówi wyłącznie w obcym języku. Na domiar złego Basię złości, że jej przyjaciółka Anielka poświęca chłopcu czas i uwagę zarezerwowane dotąd tylko dla niej. Ta historia pokazuje dzieciom, jak reagować na inność, uczy uważności i empatii. Pomaga też w oswajaniu emocji takich jak złość, smutek czy zazdrość. Bo one wszystkie są dzieciom potrzebne w życiu.

Basia i Boże Narodzenie (seria: Basia)

reżyseria Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, 11 min, Grupa Smacznego, 2019

Boże Narodzenie to wielkie wydarzenie w życiu Basi. Domownikom zależy na tym, aby Gwiazdka się udała. Nad wszystkim zazwyczaj czuwa mama – ale w tym roku poślizgnęła się na masie piernikowej i jest kontuzjowana. Czy przygotowania mogą się udać bez niej? Kto upiecze pierniki, ubierze choinkę i posprząta cały ten bałagan? To historia wspaniałych, choć nieidealnych Świąt, podczas których zarówno dzieci, jak i dorośli uczą się czegoś bardzo wartościowego.

ZESTAW VII | Set VII 16 września 11:00

(grupa wiekowa: przedszkole) – 42 min

Duży i mały (seria: Przytul mnie)

reżyseria Tomek Miazga, 6 min, Animoon, 2019

Podczas lekcji Tatusia o tym, jak stać się silnym i dużym misiem, Miś na nowo odkrywa i docenia zalety bycia małym.

Malarze (seria: Przytul mnie)

reżyseria Anna Błaszczyk, 6 min, Animoon, 2019

Po zobaczeniu kolorowej tęczy na niebie Miś razem z Tatusiem postanawiają zostać malarzami – używają własnoręcznie przygotowanych farb i wymyślają bardzo oryginalne techniki malarskie.

Fajne życie (seria: Przytul mnie)

reżyseria Anna Błaszczyk, 6 min, Animoon, 2019

Miś dochodzi do wniosku, że ptaki, robaki i ryby mają fajne życie – mogą latać, tarzać się w piachu i pływać cały dzień. Wkrótce, z małą pomocą Tatusia, odkryje, że ich życie też jest bardzo fajne.

Słowo honoru (seria: Przytul mnie)

reżyseria Tomek Miazga, Klaudia Robat, 6 min, Animoon, 2019

Gdy Tatuś jest chory i musi zostać w łóżku, Miś przejmuje jego codzienne obowiązki – łowienie ryb, zdobywanie miodu i celebrowanie obfitych posiłków. Miś z całych sił będzie starał się sprostać temu zadaniu.

Bungee (seria: Przytul mnie)

reżyseria Tomek Miazga, Klaudia Robat, 6 min, Animoon, 2019

Tatuś i Miś napotykają skoczków bungee na moście. Zaciekawione Misie oglądają porzucone przez ludzi rzeczy.

Maraton (seria: Przytul mnie)

reżyseria Tomek Miazga, Klaudia Robat, 6 min, Animoon, 2019

W lesie ma się odbyć maraton – Tatuś i Miś próbują dowiedzieć się, co oznacza ta tajemnicza nazwa.

POZA ZESTAWAMI | OUT-OF-SET SCREENING

Pani Twardowska 12 września 9:00

reżyseria Lechosław Marszałek, 13 min, Polska, 1956

(grupa wiekowa: klasy 1–6)

Filmowa ilustracja znanego wiersza Adama Mickiewicza, zrealizowana na setną rocznicę śmierci poety.

FILMY FABULARNE

Zemsta 16 września 13:00

reżyseria Andrzej Wajda, 100 min, Polska, 2022

(grupa wiekowa: klasy 7–8)

Cześnik Raptusiewcz, mieszkający po sąsiedzku w tym samym zamku ze znienawidzonym przez siebie Rejentem Milczkiem, pragnie ożenić się z owdowiałą Podstoliną. Łasy jest na jej majątek. Nie wie jednak, że Podstolina sama szuka majętnego męża. Cześnik, świadom niedoskonałości swej urody i braku ogłady towarzyskiej, prosi wezwanego na pomoc Papkina, by go z nią wyswatał. Papkin kreuje się na pożeracza serc niewieścich i wielkiego bohatera, a w rzeczywistości jest tchórzem i fantastą. Romantyczną miłością kocha Klarę, wychowanicę i bratanicę Cześnika. Tymczasem Klara jest zakochana w synu Rejenta Milczka, Wacławie, który odwzajemnia to uczucie.

Czarny Młyn 14 września 13:00

reżyseria Mariusz Palej, 101 min, Polska, 2021

(grupa wiekowa: klasy 3–6)

Iwo i grupa jego przyjaciół mieszkają w małym miasteczku, w którym przeżycie czegoś ekscytującego graniczy z cudem. Życie chłopaka jest dodatkowo skomplikowane, bo jego młodsza siostra Mela wymaga szczególnej opieki. Żądnych przygód przyjaciół zaczynają fascynować górujące nad okolicą ruiny ogromnego fabrycznego młyna, zwanego przez miejscowych Czarnym Młynem. Kiedy mimo ostrzeżeń wchodzą na zakazany teren, w sielankowym dotąd miasteczku rozpoczyna się seria dziwnych zdarzeń.

Za duży na bajki 12 września 9:00

reżyseria Kristoffer Rus, 103 min, Polska, 2022

(grupa wiekowa: klasy 1–4)

Pobudzająca wrażliwość opowieść o chłopcu, który musi stawić czoła trudnym tematom, dzięki czemu robi wielki krok w dorastanie i pokazuje, że #DzieciMajaMoc.

Król Maciuś I 12 września 13:00

reżyseria Wanda Jakubowska, 89 min, Polska, 1957

(grupa wiekowa: klasy 4–5)

Filmowa realizacja powieści Janusza Korczaka, ukazująca za pomocą umownej scenografii i skromnej liczby rekwizytów mechanizmy sprawowania władzy. Naiwność i idealizm dziecka, szlachetne pobudki reformatorskie i metody ich wprowadzania skutkują ogromnym zamieszaniem.

Wyspa złoczyńców 15 września 13:00

reżyseria Stanisław Jędryka, 85 min, Polska, 1965

(grupa wiekowa: klasy 4–6)

Adaptacja pierwszej powieści z popularnego cyklu o przygodach Pana Samochodzika autorstwa Zbigniewa Nienackiego. To właśnie w tym filmie po raz pierwszy pojawia się przydomek Pan Samochodzik.

Dzień czekolady 13 września 13:00

reżyseria Jacek Piotr Bławut, 80 min, Polska, 2018

(grupa wiekowa: klasy 2–6)

Dwójkę bohaterów, Dawida i Monikę, połączy nie tylko przyjaźń, ale też wspólny sekret. Poznaj z nimi tajemnicę starego zegara i odkryj świat, w którym żyją przedziwni Pożeracze Czasu. Obudź szalonego Skoczka Czasu, który za pomoc zażąda niecodziennej zapłaty. Dowiedz się również, kim tak naprawdę jest tajemnicza kotka, którą przygarnął Dawid, i dlaczego Monika chodzi w hawajskiej spódniczce hula. A jeśli będziesz mieć odwagę… przekonaj się, czy tych dwoje, by uratować drogocenne wspomnienia o bliskich, stawi czoła złej wiedźmie. W tym świecie pewne jest tylko to, że czasu nie można cofnąć, można go jedynie zjeść.

 

Wszystkie seanse odbywają się w Konsulacie Kultury. Projekcje przeznaczone są dla zamkniętych grup. Kwestią pozyskiwania i organizacji widowni (szkoły i przedszkola) zajmuje się osoba po stronie Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Renata Smagacka (kontakt: 503 430 345, mail: renata.festiwal@gmail.com).